Publicerad: 2011-04-07

Umeålag till semifinalen i Teknik-SM

NYHET Det gick bra för Umeå universitet i gårdagens kvaltävling av Teknik-SM. Ett lag placerade sig på andra plats och ett annat på plats nummer sju.

Den 6 april genomfördes kvaltävlingen på 16 orter runt om i landet, däribland Umeå. Josef Lundman, Tomas Andersson, Linda Linsefors, eller lag 73, som kom på andra plats i tävlingen går nu vidare till semifinalen. Laget Spokatron United som lyckades ta sig till plats nummer sju blev utkvoterade från semifinalen eftersom Umeå redan hade fått med ett lag til semifinalen.

140 lag tävlade i årets upplaga av kvaltävlingen i Teknik-SM. De bästa lagen från Chalmers, Lund, KTH, Linköping, Uppsala, Umeå och Luleå samt det bästa från övriga hade en given plats i semifinalen. Ett wildcard - ett nionde lag - gick också vidare som bästa placerade andra lag på lärosäte i toppen.

I semifinalen, som avgörs i Stockholm, den 11 maj får vi veta vilka skolor som går vidare till finalen den 12 maj. Segrarna i Teknik-SM vinner en studieresa till Shanghai.

Officiell resultatlista kvaltävling 2011

Redaktör: Karin Wikman