Publicerad: 2010-02-04

Umeåledd internationell studie visar gendefekt vid benbrosksjukdom

NYHET De genetiska orsakerna till en ärftlig sjukdom som kan förstöra lederna beskrivs i en internationell studie med Eva-Lena Stattin, klinisk genetiker vid Umeå universitet, som huvudförfattare.

Rönen, som nu publiceras i tidskriften The American Journal of Human Genetics, gäller osteochondritis dissecans (OCD, osteokondrit), en sjukdom som medför att smådelar av brosk och underliggande ben lossnar från ledytorna i knän, höfter och armbågar. Hos vuxna kan detta leda till tidig artros, dvs. nedbrytning av leden. Sjukdomen är också förknippad med kortvuxenhet.

I studien undersöks en släkt i fem generationer som har en dominant nedärvd form av osteochondritis dissecans. Dominant nedärvning innebär att arvsanlaget bara behöver finnas hos den ena av föräldrarna för att sjukdom ska uppstå. Med kopplingsanalys identifierades flera gener i ett område i arvsmassan som är kopplat till sjukdomen. Genom sekvensering av en misstänkt gen, ACAN, påvisade en mutation i denna hos drabbade individer. Genen kodar för proteinet aggrecan, som är en av de viktigaste beståndsdelarna i brosk och har funktionen att stå emot tryck och belastning.

Mutationen leder till att en aminosyra i aggrecan byts ut, och studien visar att proteinformen med den felaktiga aminosyran bara svagt eller inte alls kan binda till andra proteiner i brosket. På prover från en drabbad individ påvisades både förekomst och produktion av det muterade proteinet. Resultaten bidrar till att klarlägga orsakerna till den ärftliga formen av osteochondritis dissecans.

Från Umeå universitet är också Björn-Anders Jonsson vid Inst. för medicinsk biovetenskap medförfattare till studien. Övriga medverkande finns vid Karolinska institutet, Lunds universitet, Luleå tekniska universitet, Rubeckslaboratoriet i Uppsala samt universitetet i Erlangen, Tyskland, och Köpenhamns universitet.

För mer information, kontakta gärna med.dr Eva-Lena Stattin, Inst. för medicinsk biovetenskap, Umeå universitet, avdelningen för klinisk genetik, Norrlands universitetssjukhus, tel. 090-785 13 24 mobil 070-545 17 74
e-post evalena.stattin@medbio.umu.se

Referens
EL Stattin, F Wiklund, K Lindblom, P Önnerfjord, BA Jonsson, Y Tegner, T Sasaki, A Struglics, S Lohmander, N Dahl, D Heinegård, A Aspberg. A missense mutation in the aggrecan C-type lectin domain disrupts extracellular matrix interactions and causes dominant familial osteochondritis dissecans. The American Journal of Human Genetics, published online February 4th 2010,