Publicerad: 2016-03-11

Umeåmodell får disputerade läkare att fortsätta forska

NYHET För att färre läkare ska välja bort forskarbanan efter disputationen har Umeå universitet och Västerbottens läns landsting skapat nya karriärtjänster för forskande ST-läkare. Det skriver Läkartidningen i senaste numret 10/2016, där Patrik Danielson, prodekan vid Medicinska fakulteten, intervjuas.

Bristen på tydliga karriärvägar gör att många forskande läkare hoppar av forskarbanan efter disputationen för att göra klar sin ST. Andra väljer i stället att satsa helt på forskningen. Med Umeåmodellen ska fler läkare kunna satsa på en karriär som forskare och samtidigt behålla den kliniska förankringen.

– Förenade universitetslektorat och professurer har funnits i väldigt många år, och även forskar-AT. Det som har saknats är mellannivån, säger Patrik Danielson i artikeln.

Läs artikeln i Läkartidningen

Redaktör: Lena Åminne