Publicerad: 2014-06-09

Umeånominerad forskare vald till Pro Futura-programmet

NYHET Elise Dermineur, nominerad av Umeå universitet, som idag tillfälligt forskar i Lund om giftermålskulturer, är en av fyra juniora forskare som ges möjligheter att ägna längre tid åt fri forskning. Hennes tid inom Pro Futura-programmet kommer att vara förlagd till institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet.

Elise Dermineurs avhandling handlade om kvinnor i det rurala Frankrike mellan 1650 och 1789. Det är också inom eknomisk och social historia i det förindustriella Europa som hennes intresse ligger.

Hennes Pro Futura-forskning handlar om skuldsättningen och krediternas historia under förindustriell tid, där hon särskilt uppmärksammar kvinnors deltagande. Forskningen har alla förutsättningar att bli nydande både empiriskt och begreppsmässigt.

Detta är andra året i följd som humanistiska fakulteten vid Umeå universitet har en forskare inom Pro Futura-programmet. 2013 var det Virginia Langum som utsågs till en av fyra inom programmet.

Läs mer om årets och tidigare års Pro Futura-forskare på rj.se

Redaktör: Per Melander