Publicerad: 2013-08-21

Umeåprofessor – expert i ny dokumentärserie om äldrevård

NYHET Yngve Gustafson, överläkare och professor i geriatrik vid Umeå universitet, har tagit sig an utmaningen att på fyra månader vara med och förvandla ett vanligt svenskt äldreboende till att bli Sveriges bästa. I den nya dokumentärserien ”Sveriges bästa äldreboende” med start den 22 augusti i SVT1 får tittarna följa arbetet.

Yngve Gustafson forskar om hälsa och livskvalitet hos våra allra äldsta och har i 30 års tid varit engagerad i äldrevårdsdebatten. Nu är han aktuell som en av två experter som tillsammans med personalen ska försöka förvandla äldreboendet Smedsberget i Lycksele till att bli ett av landets bästa.

Här brottas man med de typiska problemen inom äldreomsorgen, som budgetnedskärningar, för få aktiviteter för de boende, felaktig medicinering, dålig mat och trist miljö. De nya rutinerna på Smedsberget ska ske helt utan extra pengar från kommunen och en redan ansträngd personalgrupp ska genomgå förändringar på sin arbetsplats.

Äldres rätt till god vård ligger Yngve Gustafsson varmt om hjärtat och han är erkänd och uppskattad för sitt engagemang. Till exempel utnämndes han 2011 till Årets västerbottning.

Förra året presenterade han nya forskningsrön som visade alarmerande siffror över andelen med demenssjukdom och depressioner i gruppen 85-åringar. Forskarna förutspådde en dramatisk ökning av andelen äldre med demenssjukdomar till 2050. Ökningstakten kommer att ställa vården och omsorgen inför stora utmaningar, menar Yngve Gustafson.

I "Sveriges äldsta äldreboende" har Yngve Gustafson haft hjälp av fyra andra forskare vid Umeå universitet. Det är universitetslektor Birgitta Olofsson och professor Stig Karlsson, bägge vid Institutionen för omvårdnad samt Nina Lindelöf, disputerad sjukgymnast, och Maine Carlsson, disputerad dietist, båda från Geriatriskt centrum vid Norrlands universitetssjukhus.

Programmet startar i SVT1 20:00 torsdagen den 22 augusti. Se trailern nedan.