Publicerad: 2006-12-01

Umeåprofessor blir ny ordförande i Svenska Fysikersamfundet

NYHET Anders Kastberg, professor vid Umeå universitet, har blivit utsedd till ny ordförande för Svenska Fysikersamfundet.

Svenska Fysikersamfundets ordförande Björn Jonson, Göteborg, lämnar över ordförandeuppdraget till Anders Kastberg, Umeå Universitet, vid årsskiftet. Björn Jonsson har låtit tillverka en ordförandeklubba. Klubban, som utformats som samfundets logo, har tillverkats av konstnären Karl-Henry Marcus.

Anders Kastberg är professor i experimentell optisk fysik. I hans forskningsgrupp används laserljus för att på ett grundläggande sätt studera materiens egenskaper och hur den påverkas av ljus. Särskilt studerar man så kallad laserkylning, där små samlingar atomer kyls ned till de lägsta temperaturer som observerats i universum. Dessa kylda atomer försöker man sedan använda för att på ett unikt sätt behandla och överföra information.

För ytterligare information, kontakta:

Anders Kastberg, professor vid institutionen för fysik Telefon: 090-786 67 18
E-post: anders.kastberg@physics.umu.se