Publicerad: 2004-12-02

Umeåprofessor får pris för innovation

NYHET Anita Sellstedt, professor vid Umeå universitet, har i dag tilldelats tredje pris i tävlingen MiljöInnovation. Hon belönas med 25 000 kronor för sin innovation om förbättrad etanolproduktion.

I dag offentliggjordes pristagarna i MiljöInnovation 2004. Tävlingen syftar till att stimulera, stödja och påskynda utvecklingen mot ett hållbart samhälle och arrangerades i år för sjunde året i följd.

Juryn för MiljöInnovation 2004 har sedan tidigare nominerat 15 finalister, varav fyra nu utsetts till huvudpristagare, däribland Anita Sellstedt.

Anita Sellstedt är professor i fysiologisk botanik och får tredje pris för sin innovation om förbättrad etanolproduktion. En av världens största miljöutmaningar är att minska utsläppen av koldioxid, inte minst från trafiken. Det är därför angeläget att ersätta fossilbaserade drivmedel med förnybara.

Anita Sellstedts innovation handlar om att öka produktionen av etanol från biomassa, vilket är möjligt genom att tillsätta särskilda mikroorganismer. På detta sätt blir produktionen billigare och utbytet av biobaserad etanol för fordon förbättras. Resultatet blir minskat utsläpp av koldioxid. Innovationen är under patentering och ett samarbete med Domsjö Fabriker har inletts.

MiljöInnovation 2004 arrangeras av MiljöForum Halland och Högskolan Halmstad i samarbete med NUTEK, Halmstads kommun, Region Halland, ALMI Företagspartner, VINNOVA och Energimyndigheten.

Första pris i tävlingen går i år till Magnus Willander vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Mer information om MiljöInnovation 2004 finns på www.miljoforum.n.se

För ytterligare information, kontakta: Anita Sellstedt, professor i fysiologisk botanik vid Umeå universitet Telefon: 090-786 77 56 E-post: anita.sellstedt@plantphys.umu.se

Redaktör: Karin Wikman