Publicerad: 2015-03-17

Umeåprofessor får Tarmcancerpriset 2015

NYHET Tarmcancerpriset 2015 går till Richard Palmqvist, professor vid Institutionen för medicinsk biovetenskap, Umeå universitet, som får priset för framgångsrik forskning om orsaker till tarmcancer och hur tumörceller sprider sig. Priset delar han med författaren Vuokko Elner.

Prismotiveringen lyder:
Med hjälp av unikt material från medicinska biobanken i Umeå har Richard Palmqvist kunnat påvisa livsstilsfaktorer av betydelse för kolorektal cancer och dess orsaksmekanismer. Bland annat har han undersökt folsyrans roll och dessa resultat har fått betydelse i diskussionen om eventuell folatberikning av livsmedel i Sverige.

I flera studier har han undersökt vilka faktorer som är involverade när aggressiva tumörceller invaderar sin omgivning och sprider sig i kroppen. I biologiska termer är kolorektal cancer inte en enda sjukdom, utan den kan delas upp i flera olika molekylära undergrupper, och Richard Palmqvist har studerat den kliniska betydelsen av detta.

– Det känns jätteroligt att få tarmcancerpriset. Det är väldigt inspirerande att få uppmärksamhet för det mångåriga arbete inom fältet som arbetslaget genomfört, och extra inspirerande att bli uppmärksammade av just patientföreningar, säger Richard Palmqvist.

Richard Palmqvist delar priset med Vuokko Elner, Göteborg, som har skrivit boken "Livets sköra tråd" om sina upplevelser av tarmcancer, där hon även har samlat sina tankar och erfarenheter.

Tarmcancerpriset 2015 består av ett diplom och 12 500 kronor till var och en av pristagarna. Priset delas ut på Tarmcancerdagen den 17 mars av ILCO och Mag-och tarmförbundet med stöd av Roche AB.

För mer information, kontakta gärna:

Richard PalmqvistTelefon: 070-645 12 50
E-post: richard.palmqvist@medbio.umu.se