Publicerad: 2015-01-22

Umeåprofessor invald i rådgivande panel för humanistiskt forskningscentrum

NYHET Patrik Svensson, professor i humaniora och informationsteknik vid HUMlab, har valts in som en av medlemmarna i den rådgivande panelen för Long Room Hum vid Trinity College i Dublin.

Long Room Hub är ett centrum för humanistisk och konstnärlig forskning vid Trinity College, och har nio mindre forskningsenheter knutna till sig. Den rådgivande panelen, där bland andra universitetets ledning och Geoffrey Crossick, tidigare rektor för University of London, ingår, ska hjälpa Long Room Hub att skapa strategier för framtiden. Patrik Svensson bidrar bland annat med expertkunskap om forskningsfältet digital humaniora. Förordnandet sträcker dig till 2017, och första sammankomsten sker i januari 2015.

Redaktör: Elin Andersson