Publicerad: 2017-05-11

Umeåprofessor kandidat till rektorstjänst i Jönköping

NYHET Processen för rekrytering av rektor vid Jönköping University pågår för fullt och nu presenteras Agneta Marell, professor och tidigare bland annat vicerektor vid Umeå universitet, för valförsamlingen som kandidat till rektorsposten.

Jönköping University skriver i ett pressmeddelande att Agneta Marell som är professor i företagsekonomi vid Umeå universitet senast kommer från rollen som vicerektor vid universitetet med fokus på samverkan och innovation. Hon är även vd för Umeå University Holding AB. Agneta Marell har haft flera styrelseuppdrag i näringslivet och varit ledamot i vetenskapliga forskningsråd och stiftelser. Tidigare uppdrag är bland annat rektor för Handelshögskolan i Umeå och kommundirektör i Örnsköldsviks kommun.

Agneta Marell är bekant med Jönköping Universitys verksamhet eftersom hon är ledamot i den stiftelse som driver Jönköping University sedan den 1 maj 2016.

Valförsamlingen vid Jönköping University sammanträder fredag den 12 maj. Beslut om eventuell rektorstillsättning tas av styrelsen den 1 juni 2017.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz