Publicerad: 2005-09-28

Umeåprofessor tilldelas amerikanskt fysikpris

NYHET Umeå universitet fortsätter att ha en internationellt uppmärksammad roll inom plasmafysik och icke-linjär fysik. American Physical Society ger i år för första gången "Nicholson Medal for Human Outreach" till en västeuropé – närmare bestämt en Umeåprofessor.

Vid sitt senaste sammanträde beslutade American Physical Society att 2005 års "Nicholson Medal for Human Outreach" tillfaller Padma K. Shukla, som är professor vid Umeå universitet och Ruhr-Universität Bochum i Tyskland. Bland tidigare pristagare återfinns flera Nobelpristagare och andra ledande fysiker.

Att priset i år för första gången tillfaller en västeuropé får ses som en anmärkningsvärd amerikansk uppskattning av fysikforskningen i Sverige och Tyskland.

Padma Shukla kom 1972 som ung student från Indien till Umeå, och disputerade 1975 vid avdelningen för plasmafysik med professor Lennart Stenflo som handledare.

För ytterligare information, kontakta:

Lennart Stenflo, professor vid institutionen för fysikTel: 090-786 50 49
E-post: Lennart.Stenflo@physics.umu.se