Publicerad: 2009-09-17

Umeåprofessor vald till ny medlem i Kungliga vetenskapsakademien

NYHET Thomas Aronsson, professor i nationalekonomi vid Umeå universitet, har valts in i vetenskapsakademiens klass för samhällsvetenskaper.

Thomas Aronssons huvudområden är välfärdsteori, offentlig ekonomi ochmiljöekonomi. För närvarande leder han ett forskningsprojekt om optimal inkomst- och varubeskattning. Bland annat behandlas marknadsmisslyckanden och begränsad rationalitet och deras konsekvenser för den ekonomiska politiken. Ett annat exempel på hans forskning är "social accounting", som handlar om att mäta välfärd respektive hur nationalräkenskaperna idealt bör vara utformade för att ge välfärdsrelevant information. Sedan 2007 är han medlem av Expertgruppen för miljöstudier vid Finansdepartementet, vars uppgift är att bredda och fördjupa underlaget för framtida miljöpolitiska och samhällsekonomiska beslut inom miljöområdet.
- Det känns naturligtvis väldigt roligt och hedrande att ha blivit invald i akademien, säger Thomas Aronsson.

Redaktör: Eva Stoianov