Publicerad: 2008-11-27

Umeås it-civilingenjörer klarar sig bäst i landet

NYHET Hela 88 procent av dem som tog sin civilingenjörsexamen i teknisk datavetenskap vid Umeå universitet hade fast jobb efter ett år. Det är det bästa resultat bland landets alla it-civilingenjörsutbildningar.

Umeå universitets civilingenjörsprogram i teknisk datavetenskap slår därmed bland annat Chalmers, Lund och KTH.

Resultaten kommer från en kartläggning som Högskoleverket genomfört. Kartläggningen visar att it-ingenjörer är en av de yrkesgrupper som snabbast får jobb efter att de avslutat utbildningen.

Enligt undersökningen uppvisar Umeå universitet sämre resultat när det gäller de kortare dataingenjörsutbildningarna. Orsaken till detta tros vara ett lågt sifferunderlag, eftersom få studenter läser det kortare it-ingenjörsprogrammet.

Läs artikeln i Computer Sweden, se även Högskoleverkets rapport.

Redaktör: Karin Wikman