Publicerad: 2006-08-22

Umeåstudent dubbelt prisad för examensarbete

NYHET I våras tog Ida Andersson, Umeå universitet, emot Naturvetarpriset för sitt examensarbete. Nu har hon tilldelats ytterligare ett pris – AstraZenecas Excellenspris för examensarbete i organisk kemi.

Ida Andersson har läst kemistprogrammet vid Umeå universitet och är numera doktorand vid den kemiska institutionen. Hon får AstraZenecas pris för att hon utfört sitt projekt på ett mycket målinriktat och konsekvent sätt, och presenterat resultaten i en välskriven och väldisponerad rapport. Förutom prissumman på 25 000 kronor innefattar priset också ett besök på en valfri AstraZeneca-enhet i Sverige, där Ida Andersson även kommer att hålla ett föredrag om sitt examensarbete. Totalt har tre priser delats ut.

Examensarbetet har titeln "Synthesis of Amide Bond Isosteres Incorporated in the Minimal Glycopeptide Recognized by T Cells in a Mouse Model for Rheumatoid Arthritis". Ida Andersson har studerat en glykopeptid, d.v.s. en sockerförening, från ledbrosk som aktiverar immunförsvaret i en musmodell för reumatism. Syftet med examensarbetet har varit att förändra glykopeptiden för att se vilka egenskaper hos den som är viktig för aktiveringen. Kunskapen kan användas till ökad förståelse om mekanismerna bakom reumatism och för att utveckla ett vaccin mot sjukdomen.

Ida Andersson är född och uppvuxen i Umeå.

För ytterligare information, kontakta: Ida Andersson, doktorand, kemiska institutionen Telefon: 090-786 69 35
E-post: ida.andersson@chem.umu.se

Redaktör: Karin Wikman