Publicerad: 2006-05-22

Umeåstudent får förstapris i konkurrens

NYHET Anna Karlsson, student i nationalekonomi vid Umeå universitet, har tilldelats förstapris i Konkurrensverkets uppsatstävling Tema konkurrens. Hon får priset på 15 000 kronor för sin uppsats om offentlig upphandling. Priset delas ut på tisdag 23 maj.

Konkurrensverkets uppsatstävling "Tema konkurrens" delas in i klasserna företagsekonomi, juridik och nationalekonomi, och det är i den sistnämnda klassen som Umeåstudenten Anna Karlsson har utsetts till vinnare av förstapriset på 15 000 kronor. Hon har i sin uppsats ”Miljö eller pris? En studie av utvärderingskriterier i offentlig upphandling” undersökt varför kommuner väljer vissa företags anbud av avfallstjänster före andra.

Resultaten visar att det är pris och företagsstorlek som avgör om ett företag vinner ett kontrakt, inte företagets miljöhänsyn. Studien har genomförts på egenhändigt insamlade data från Umeå och Sundsvalls kommun för upphandling av transport av avfall.

I Konkurrensverkets prismotivering står att: ”Författaren visar på en stor analytisk förmåga samt mycket goda kunskaper i att hantera det statistiska materialet. Uppsatsen är mycket välskriven. Ämnet är ytterst aktuellt inte minst då offentlig upphandling utgör en växande och betydande andel av svensk ekonomi."

Syftet med Konkurrensverkets uppsatstävling är att öka intresset för konkurrensfrågor bland landets studenter. Tävlingen är öppen för alla studenter som skrivit C- eller D-uppsatser som är intressanta och relevanta för Konkurrensverket.

För mer information, kontakta handledaren: Sofia Lundberg, Centrum för regionalvetenskap (Cerum), Umeå universitet, tel: 070-374 92 55, e-post: sofia.lundberg@econ.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson