Publicerad: 2016-03-30

Umeåstudent får Fredrik Roos stipendium 2016

NYHET Ett av Sveriges största konststipendier, Fredrik Roos stipendium, har delats ut för femte gången. En av pristagarna i år var André Talborn som tog sin masterexamen 2015 på Konsthögskolan vid Umeå universitet.

De tre Fredrik Roos pristagarna i år var förutom André Talborn, Karl Patric Näsman och Sandra Mujinga © Moderna Museet Malmö Foto: Anna Rowland

Den 28 mars delades Fredrik Roos Stipendium ut för femte gången. Stipendiet är sammanlagt på 600.000 kr, något som gör det till ett av de största konststipendierna i Sverige. I år är det tre stipendiater som får dela lika på stipendiesumman.

Stipendiet delas ut varje år och som tidigare har de fem konsthögskolorna i Sverige valt vardera två elever som antingen just avslutat studierna eller är på väg att göra det. Nomineringsprocessen framkallar en unik översikt av vad som pågår i det unga konstlivet just nu.

Redaktör: Per Melander