Publicerad: 2019-03-17

Umeåstudent kan bli Årets IT-tjej 2019

NYHET Emilia Modig från Umeå är en av tre studenter som har möjlighet att vinna utmärkelsen Årets IT-tjej 2019.

Text: Mikael Hansson

Emilia Modig läser till Civilingenjör inom teknisk datavetenskap vid Umeå universitet och är en av tre utvalda finalister till tävlingen Årets IT-tjej 2019, arrangerad av Microsoft. Vinnaren presenteras den 20 mars på galan Universum Awards i Stockholm.

– Av en slump snubblade jag in på att plugga två programmeringskurser på gymnasiet. En ny värld öppnade sig för mig då. Jag kan inte påstå att jag var superduktig med en gång, utan hade lite svårt att förstå och begripa vad detta var för något. Men jag tyckte det var roligt att lösa problem och testa något helt nytt. Så när jag skulle söka till universitet och läste om min utbildning kändes det helt rätt. Nyckelorden var problemlösningsorienterad och ha ett intresse för programmering, säger Emilia Modig i en intervju på Microsofts webb.

I tävlingen söker Microsoft efter landets mest drivna, engagerade och entreprenöriella tjejer som studerar data- eller it-relaterade utbildningar.

– På Microsoft arbetar vi målmedvetet för att skapa en mer jämställd organisation med mångfald och inkludering. I takt med att utvecklingen kring jämställhet inom it- och telekombranschen gått åt fel håll de senaste åren blir utmärkelsen Årets IT-tjej än viktigare. I år uppmärksammar vi för 17:e året i rad talangfulla IT-tjejer i syfte att hitta fler kvinnliga förebilder inom tech som yngre tjejer kan inspireras av, säger Catharina Ljungberg, ansvarig för affärsområdet One Commercial Partner på Microsoft i Sverige.

De övriga två finalisterna är Ann-Catrin Lindkvist, Civilingenjör och lärare med inriktning IT vid KTH, samt Ebtisam Mohammedsalih, Programvaruteknik vid Linnéuniversitetet.

Läs mer om tävlingen Årets IT-tjej 2019.