Publicerad: 2008-12-18

Umeåstudent trea i Grön uppsatstävling

NYHET Scott Cole, student i nationalekonomi vid Umeå universitet, får tredje pris i en nationell uppsatstävling om hållbar utveckling.

Det är den gröna idéverkstaden Cogito, som tillsammans med Ekobanken och Kooperation Utan Gränser, har arrangerat en uppsatstävling för landets universitetsstuderande på C- och D-nivå.

Scott Cole vid Umeå universitet har utsetts till tredjepristagare för sin gedigna undersökning om vilka ekonomiska styrmedel för att minska växthusgasutsläpp som har mest folkligt stöd.

I motiveringen står bland annat att: ”uppsatsen på många sätt är nyskapande och bidrar till samhällsdebatten. Arbetet är oerhört ambitiöst och lyfter fram många nya vinklar på problematiken som sträcker sig utöver det ekonomiskt effektiva och rationella. Som författaren föreslår bör en liknande studie utföras som täcker hela den svenska befolkningen. Det kan utgöra ett bra beslutsunderlag för politiker.”

Totalt inkom omkring femtio uppsatser på teman som varierar från energismarta hus, fiskepolitik, miljöanpassning inom skidturismen, hållbarhetsfrågornas hantering i skolundervisningen till psykologiska undersökningar av attityder till ändrade resmönster.

Prisutdelning med korta presentationer av pristagarnas uppsatser kommer att äga rum onsdagen den 28 januari.

Mer information om uppsatstävlingen

För att nå Scott Cole, kontakta:Mikael Lindbäck, institutionen för nationalekonomi, Telefon: 090-786 54 40
E-post: mikael.lindback@econ.umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall