Publicerad: 2004-11-03

Umeåstudent vann designtävling i Kalifornien

NYHET Mauricio Bedolla Gasca, masterstudent på Designhögskolan vid Umeå universitet, fick för en månad sedan pris på bilsalongen i Paris. Nu har han fått första pris i ännu en prestigefylld designtävling, nämligen Motor Trend 2004 i Kalifornien.

Till designtävlingen Motor Trend 2004 har över 2500 tävlingsbidrag från mer än 70 olika länder registrerats. Tävlingen var öppen för såväl amatörer som studenter och professionella designers. Utmaningen för de tävlande har varit att designa en bil, truck eller stadsjeep på temat "Brand It Your Way" för ett företag som i dagsläget inte producerar bilar. Det är just vad Mauricio Bedolla Gasca har gjort. Det fordon som han designat ”Urban Victory Vehicle” är inspirerat av en schweizisk armékniv och projektet har genomförts med stöd från företaget Victorinox Switzerland.

Mauricio Bedolla Gasca kom på första plats bland de tävlande designstudenterna och fick toppbetyg av juryn. Han belönades med 1000 dollar. Domarna bestod av världsledande bildesigners från Ford, General Motors och Mitsubishi Motors. Priset delades ut i Anaheim, Kalifornien, av tidskriften Motor Trend och California International Auto Show.
– Min utbildning på Designhögskolan i Umeå håller väldigt hög kvalitet med tanke på att det arbete som jag har utfört här har visat sig vara uppskattat både i Europa och i Nordamerika. Bland det mest värdefulla jag lärt mig är att jag kan vara säker på att utbildningen håller världsklass, men man måste givetvis också arbeta hårt själv, säger Mauricio Bedolla Gasca.

”Urban Victory Vehicle” är konstruerad i olika lager, formgivet på ett asymmetriskt sätt med dolda funktioner. Syftet är att förbereda människor för äventyr i storstadsdjungeln. Det handlar inte enbart om att kunna köra från punkt A till punkt B, utan om att kunna ta sig genom en stad till olika punkter – vad som än händer. Därför är fordonet litet och kompakt, dessutom ingår en hopvikbar cykel som en del av bilen.

Mauricio Bedolla Gasca, läser andra året på masterprogrammet Transportation Design på Designhögskolan vid Umeå universitet. Han är 29 år gammal och kommer ursprungligen från Mexiko.

Läs pressmeddelandet om Mauricio Bedolla Gascas vinst av The Interior Motives: Student Design Awards 2004 på bilsalongen i Paris Internationellt pris till designstudent

För ytterligare information, kontakta:

Mauricio Bedolla Gasca, masterstudent på DesignhögskolanTelefon: 070-489 44 80
E-post: mbgbedolla@hotmail.com