Publicerad: 2010-05-03

Umeåstudent vinner Lilla Polhemspriset

NYHET Andreas Åhlund, Tekniska högskolan vid Umeå universitet, har vunnit det prestigefyllda Lilla Polhemspriset för sitt examensarbete som gör det möjligt att byta dator och ändå kunna fortsätta med det program man har igång.

Polhemspriset är ett Sveriges viktigaste industri- och ingenjörspriser och har delats ut sedan 1878. Flera mycket namnkunniga har vunnit det, bland annat nobelpristagaren Hannes Alfvén. Lilla Polhemspriset är ”ungdomspriset” som tilldelas studenter vid svenskt universitet eller svensk teknisk högskola som presterat ett examensarbete av hög kvalitet.

I år har Lilla Polhemspriset tilldelats Andreas Åhlund på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Tekniska högskolan, Umeå universitet för sitt examensarbete där han visar hur man kan förflytta sig mellan olika dator och ändå fortsätta arbeta i det program man har aktivt. Andreas Åhlund visar i sitt arbete hur det kan fungera när en person går mellan olika datorer men ändå kan se samma Youtube-film utan störning.

I stället för att flytta datorn, eller den applikation som användaren arbetar i, från en plats till en annan kan användare i stället gå till en annan dator på annan plats och där fortsätta i programmet.

För att kunna identifiera vid vilken dator användaren befinner sig används RFID och som tillämpning har Åhlund valt att se en video på YouTube. Demonstratorn har även utvärderats av ett antal potentiella användare.

Priskommitténs motivering

Ett generellt system av detta slag för alla slags tillämpningar bedöms ha goda möjligheter att förenkla och effektivisera arbetsflödet i blandade arbetsmiljöer där datorer och andra arbetsstationer förekommer. Temat är aktuellt och arbetet väl genomfört.

Andreas Åhlund har tidigare i år också vunnit pris för sitt examensarbete "An approach towards user-centric Application Mobility" av Dataföreningen i norr som Bästa examensarbete 2010.

Nyhetskälla: Infotech Umeå

Redaktör: Mikael Hansson, Infotech Umeå