Publicerad: 2015-01-29

Umeåstudenter deltar i Vinteruniversiaden 2015

NYHET Elitidrottsstudent Gustav Eskilsson är en av fyra studenter vid Umeå universitet som inom kort reser till spanska Granada för att delta i Vinteruniversiaden, ofta även kallad Student-OS.

Vinteruniversiaden, ofta kallad Student-OS, arrangeras i spanska Granada under dagarna 3-14 februari. Cirka 2 500 elitidrottande studenter från 56 olika länder kommer att delta i mästerskapet. I den svenska truppen finns fyra av Umeå universitets studenter.

Studier och curling parallellt

En av dem är elitidrottsstudenteten  Gustav Eskilsson. Gustav läser sitt andra år på det 3-åriga Högskolaingenjörsprogrammet i Maskinteknik samtidigt som han elitsatsar på sin idrott curling.  Gustav berättar att han började med curling när han var nio år och har hunnit med 14 år på isen.
- Det var när jag började på curling gymnasiet i Härnösand som curlingen tog fart på riktigt. Vi var några som ville åt samma håll och trivdes bra i hop tillsammans, sedan dess har vi spelat tillsammans med varandra, berättar Gustav.

Gustav, som ursprungligen kommer från Skellefteå, har redan flera fina idrottsframgångar i ryggsäcken.
- Mitt lag, Lag Eskilsson, representerar Skellefteå Curlingklubb. Våra främsta meriter i dagsläget är SM-silver (2013 och 2014), JSM-guld (2010 och  2013), en fjärdeplats på Junior-VM 2013 och VM-silver 2014 (reserv).

Elitidrottsstudenten Gustav drömmer om att ta sig in i det Svenska landslaget i curling.
-För att ta en plats där gäller det att vinna SM eller elitserien berättar han. En annan dröm har varit Vinteruniversiaden, det blir enormt spännande att få vara med.

Gustav har skrivit ett elitidrottsavtal med Umeå universitet, ett avtal som möjliggör kombinationen av studier och en satsning på elitidrott.

- Det blir mycket curling ett tag framöver nu, berättar en förväntansfull Gustav som under slutet av januari och början av februari kommer missa 3/4 av sin kurs. Den 29:e januari spelar vi SM i Örebro, den 2 februari reser jag till Granada och Vinteruniversiaden. Där kommer vi till att börja med att spela 9 matcher i grundserien, där Canada och Skottland blir våra största konkurrenter. Vi siktar på medalj, förhoppningsvis går det vägen, säger Gustav. Direkt efter Vinteruniversiaden är det dags för elitseriespel på svensk mark.

Dubbla karriärer

Gustav upplever att det fungerar bra med elitidrottsavtalet. Det är givetvis inte optimalt att vara borta så mycket som jag kommer vara nu, men lärarna är bra på att samarbeta och har förståelse för min situation som elitidrottande student, berrättar han.

Gustav tycker det är bra att elitidrottsavtalet finns och kan varmt rekommendera andra elitidrottare att söka till Umeå universitet.
- Jag tycker det är en bra kombination att plugga och idrotta, men det gäller att ha disciplin och planera väl för att kunna fokusera på idrotten när man är på tävlingar, säger han.

Övriga studenter vid Umeå universitet som reser till Vinteruniversiaden är:- Alexandra Sjöström (Alpin skidåkning), juridisk översiktskurs- Jakob Eriksson, (Alpin skidåkning), idrottspedagogik
- Daniel Andersson (Ishockey), ingenjörsstudent

Elitidrottsstudenterna Gustav Eskilsson och Jakob Eriksson kommer blogga om sin vistelse och sitt deltagande i Universiaden.

Följ Gustav och Jakobs under deras vistelse i Vinteruniversiaden.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson