Publicerad: 2013-02-07

Umeåstudenter imponerade på Co-op-företag

NYHET När företagen som ingår i Umeå universitets co-op-satsning intervjuade kandidater till sina platser möttes de av taggade och väl förberedda studenter från ingenjörsprogrammen i maskinteknik och elektronik/datorteknik.

Den 5 februari genomfördes en intervjudag i MIT-huset på Umeå universitet för de förstaårsstudenter som söker co-op-plats hos samarbetsföretagen till högskoleprogrammen i Maskinteknik och Högskoleprogrammet i Elektronik/datorteknik. Studenterna hade i förväg skickat in sina CV-handlingar och nu fick de alltså chansen till en intervju med företagen. 50 intervjuer genomfördes under dagen av de sex företag som samarbetar med utbildningarna.
"Bra presentationer" – Det här är en av de bästa intervjutillfällena vi har haft på länge här hos oss, säger Marita Sjödin från Sanmina i Örnsköldsvik. Studenterna är riktigt taggade och gör bra presentationer både av sig själva och av utbildningen. Att de dessutom är så nöjda med sin utbildning är ju ett extra plus i kanten. Jag är helt säker på att vi kommer att hitta en bra kandidat som kommer erbjudas co-op-plats på vårt företag under utbildningen. Co-op står för cooperative education och innebär att studenter erbjuds möjlighet att genom ett arbetsintegrerat lärande göra studiebesök, projektarbeten, examensjobb och få sommarjobba på ett företag i regionen som anmält intresse att ta emot en co-op-student.
Tidig kontakt med företag Staffan Schedin är programansvarig på högskoleprogrammet i Maskinteknik: – Det här är en fantastisk möjlighet både för våra studenter och för företagen, säger han. Studenterna får kontakt med företag tidigt i utbildningen vilket ger dem en större förståelse för yrkesrollen och sina framtida arbetsuppgifter. Företagen å sin sida får möjlighet att lära känna en student under tre år genom ett samarbete som förhoppningsvis kan bidra till att utveckla företagets verksamhet. Ulf Holmgren, programansvarig på högskoleprogrammet i Elektronik/datorteknik, fortsätter: – Det här samarbetet är så bra eftersom studenterna konfronteras med frågeställningar som de inte alltid får i föreläsningsmiljön. Studenterna förväntas både söka svar på dessa frågeställningar och ta egna beslut, vilket gör att de växer. Dessutom ger co-op-samarbetet oss som pedagoger både nya utmaningar och möjligheter. Vi jobbar med arbetsintegrerat lärande och utvecklar programmet tillsammans med företagen, vilket både höjer kvaliteten och användbarheten på utbildningarna.
Studieresa till våren I slutet av februari tillsätts co-op-platserna och i början av april kickar co-op-arbetet i gång med en studieresa till samarbetsföretagen. Därefter följer projektarbeten under våren och sedan ett sommarjobb. Företagen som just nu erbjuder co-op-plats är Bosch Rexroth, Sanmina, Bae systems, Knightec, Ålö och GE Healthcare. Universitetet för också samtal om medverkan med fler företag i både Umeå, Skellefteå och Örnsköldsvik.
Bildtext: Pasi Juntikka, konstruktionschef på GE Healhtcare, intervjuar studenten Joel Marklund.

Text: Anette Eikelboom, Enheten för näringsliv och samhälle
Foto: Ulf Holmberg