Publicerad: 2012-01-25

UmeNet kopplar upp Umeå universitet på flygplatsen

NYHET Nu kan studenter och anställda vid Umeå universitet surfa fritt på Umeå Airport. Detta tack vare universitetets samarbete med Umeå Energi UmeNet.

– Umeå universitet är det första universitet i Sverige som kan koppla upp sig på sitt eget nät på en flygplats. Vi bevisar än en gång att Umeå är en av de mest uppkopplade städerna i världen, säger Mats Berggren, vd på UmeNet.

Umeå universitet använder sig av nätet eduroam, som är ett samarbete mellan högskolor och universitet världen över för att underlätta nyttjandet av varandras trådlösa nätverk. En student eller anställd vars universitet är medlem i eduroam kan, med sina användaruppgifter från sitt hemuniversitet, logga in på det trådlösa nätverket på alla andra högskolor och universitet som är anslutna till eduroam.

Tack vare ett samarbete mellan Umeå Energi och Umeå universitet kan universitetets studenter och anställda nu koppla upp sig mot nätverket eduroam på Umeå Airport. Det gör Umeå universitet till det första lärosätet i Sverige med uppkoppling på en flygplats. Den som loggar in på eduroam på flygplatsen får tillgång till universitetets material på samma vis som om de kopplade upp sig på campusområdet.

– Många av våra medarbetare och studenter spenderar långa väntetider på flygplatsen, men nu kan de på ett enkelt sätt utnyttja tiden och studera och arbeta istället, säger Sören Berglund, it-chef på Umeå universitet.

Mats Berggren, vd på Umeå Energi UmeNet, är nöjd över samarbetet med universitetet.
– Det har varit väldigt givande och vi hoppas kunna utveckla det här vidare, säger Mats Berggren och fortsätter:

– På UmeNet har vi alltid legat i framkant – och återigen visar vi att Umeå är en väldigt uppkopplad stad.

För mer information, kontakta:Mats Berggren, vd UmeNet Umeå Energi 070-5187128
Sören Berglund, it-chef Umeå universitet 070-666 69 03