Publicerad: 2017-01-11

Umeprofessor i styrelse för Auschwitz-institutet

NYHET Per Bergling, professor vid Juridiska institutionen vid Umeå universitet, har utsetts till ledamot i styrelsen för AIPR, Auschwitz Institute for Peace and Reconiciliation, Auschwitz-institutet för fred och försoning.

AIPR har sitt säte i New York och verksamhet i bland annat just Oświęcim i Polen, där det nazistiska dödslägret Auschwitz låg, vars offer institutet hedrar med sitt namn.

Institutet arbetar med att förebygga folkmord och brott mot mänskligheten. Det sker bland annat genom att sprida kunskap bland diplomater och politiska beslutsfattare.

Per Bergling har forskat om freds- och statsbyggnad efter krig och konflikter. Han har även jobbat med förebyggandefrågor vid UD samt de senaste fem åren varit så kallad fokalpunkt för Responsibility to Protect. Styrelseuppdraget i AIPR är tills vidare.

Redaktör: Ola Nilsson