Publicerad: 2012-05-11

Umestudent till final i chefstävling

NYHET Oscar Bornemark, civilingenjörsstudent vid Umeå universitet, har chans att vinna bemanningsföretaget Adeccos tävling om att sommarvikariera som koncernchef för bolaget i Sverige. Han är en av de tio finalisterna – och kampanjar just nu för fullt på Facebook.

Adecco, världens största rekryterings- och bemanningsföretag, har för andra året i rad bjudit in studenter att tävla om leda bolagets Sverigekontor. Vinnaren får vikariera som chef i augusti och får koncernchefens lön, 100 000 kronor.Totalt 1 769 personer har sökt jobbet. Finalisterna har sållits fram i olika omgångar genom webbspel, personlighetstest och intervjuer. Nu återstår tio kandidater och en av dem är Oscar Bornemark, student på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet.
Vilka chefskvaliteter har du?– Jag är ganska van att gå in i ledarroller och tror att jag är bra på att få en slags överblicksbild, att fokusera på rätt saker och se det viktiga i en uppgift, så att man kan fatta rätt beslut.
Att vara chef innebär att leda andra, är du bra på det?– Ja, det brukar nästan alltid bli så att jag hamnar i någon slags ledarroll när jag går in i ett projekt och folk verkar trivas med det.
Vilken nytta har du av din utbildning vid Umeå universitet?– Som alla andra ingenjörer är nog det jag utvecklat mest under de här åren förmågan att ta till mig ny information. Det tror jag är en jätteviktig egenskap hos en chef, man måste kunna sätta sig in i problem och veta vad man ska fokusera på. Det blir vi jättebra på under vår utbildning.
Vilka framtidsplaner har du?– Jag har ett läsår kvar på utbildningen, varav en termin för exjobbet. Var jag hamnar sedan får gudarna avgöra, jag tror jag söker mig dit jag får de roligaste jobberbjudandena.
Vad skulle vara ett drömjobb för dig?– Gärna en position där jag får leda ett väldigt bra och kompetent team, för det tycker jag är jättespännande, och gärna en roll där jag får säga till om en del, men samtidigt grotta ner mig i tekniska saker som programmering.
I sluttampen av tävlingen raggar Oscar Bornemark och de andra kandidaterna röster genom kampanjer på Facebook. Den som har flest röster den 21 maj vinner Facebooktävlingen och förbättrar samtidigt sina chanser i finalen. Den 23 maj avgörs vem som vinner koncernchefsvikariatet.

Läs mer om tävlingen

Redaktör: Anna-Lena Lindskog