Publicerad: 2016-09-30

Umestudenter kan bli digitala jobbfixare

NYHET Kanske kommer nästa generations digitala verktyg för att söka jobb att ha utvecklats av studenter i Umeå. 3–7 oktober hålls innovationsvecka med ”Jobb-hackathon” på MIT-huset. Om framtidens jobbsökarhjälpmedel blir en mobilapp, ett program för att vässa sin CV eller nästan vad som helst är en öppen fråga.

Ulf Hedestig
Ulf Hedestig är universtietets kontakt för hackathonet.

– På fredag vet vi vilken prototyp som vinner. Den gruppen får sedan åka ned till Arbetsförmedlingens huvudkontor i Stockholm för att införa konceptet i stor skala, berättar Ulf Hedestig, lektor i informatik och universitetets kontaktperson.

Det är Arbetsförmedlingen i samarbete med Länsstyrelsen i Västerbotten och Umeå universitet som står bakom evenemanget. Bara en gång tidigare har en liknande innovationsvecka hållts, på Gotland i april i år. Umeå blir alltså det hittills enda universitetet som har förärats att medverka.

En hackathon innebär att ett antal dataintresserade med teknikens hjälp slår sina kloka hjärnor ihop för att öppet under några intensiva timmar eller dagar utveckla något helt nytt. Det är främst studenter på IT-utbildningar man tänker sig ska delta.

Tisdag till torsdag ska olika grupper jobba med olika idéer för att man på fredag 7 oktober ska kunna utse en pristagare. Själva innovationsveckan börjar på måndag och förutom hackathonet ingår föreläsningar om jobbsökande, innovationer och IT.

Till Arbetsförmedlingens pressmeddelande

Till Jobbhackathon