Publicerad: 2016-10-06

Umevatoriet 10 år – fira med oss!

NYHET Tisdag den 11 oktober klockan 18–22 firar Umevatoriet 10 år med konst, musik och roliga rymdaktiviteter. I dag är planetariet och observatoriet välkänt bland umeborna – antalet besökare har ökat stort sedan starten, och lockar inte bara skolklasser utan även privatpersoner och företag.

Personalen vid Umevatoriet: Bastien Erpelding, Petra Hellgren, Annika Kjellsson-Lind (verksamhetschef), Marianne Eik och Ann-Lena Sahlman. Foto: Ingrid Söderbergh

– Umevatoriet ger fantastiska möjligheter att interagera kring spännande utmaningar inom naturvetenskap. Genom att använda olika pedagogiska metoder och modeller, till exempel drama, så har vi på ett nytt sätt skapat intresse för området säger Anders Fällström, vicerektor vid Umeå universitet och ordförande för Umevatoriets styrelse.

2006 startades verksamheten på Umevatoriet upp i en mindre skala av den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Initiativtagare var Institutionen för fysik. Umeå kommun blev partner år 2008 som ett led i att verksamheten växte väldigt snabbt.

Målgruppen är alla mellan 4 och 99 år. Av dem är förstås skolbarnen särskilt mottagliga för intryck. De senaste åtta åren har personalen arbetat tematiskt och hunnit med att ta fram tio olika teman som besökande skolklasser kan välja bland, till exempel KemiBerta och legorobotar.

– Särskilt lyckliga blir vi när barnen kommer med stora ögon och tusen frågor, för då känner vi att vi verkligen uppfyller vårt syfte, att väcka intresse för naturvetenskap, matematik och teknik hos barn och ungdomar, säger Marianne Eik, pedagog vid Umevatoriet.

Hur ser framtiden ut för Umevatoriet?

– Just nu är processen kring framtidens Umevatoriet inne i ett mycket intensivt skede. Om allt går i den riktning som jag önskar tas det första spadtaget för det nya Umevatoriet på Konstnärligt campus inom en snar framtid, säger Anders Fällström.

Umevatoriet drivs i samarbete mellan Umeå universitet och Umeå kommun, med målsättningen att främja intresset för naturvetenskap, teknik och matematik.

Hållpunkter för kvällen 11 oktober

• Öppet klockan 18–22.

• Anders Fällström, vicerektor vid Umeå universitet och ordförande för Umevatoriets styrelse, håller ett kort tal klockan 19.

• Umeåbaserade konstnären Böris Helena visar sin utställning Mars Utopia. Det är en kort berättelse, ett fantiserat framtidsscenario, om en forskare som reser i väg på ett ensamt uppdrag för att utforska den biosfär på mars som människan skapat.

• Bandet Planetariet spelar i samarbete med Studieförbundet.

• Under kvällens lopp: planetarium-shower, lek i SpektRum, och om vädret tillåter – stjärnskådning i teleskop.

För mer information, kontakta gärna:

Marianne Eik, pedagog vid UmevatorietTelefon: 090- 71 80 20
E-post: marianne.eik@umu.se