Publicerad: 2012-01-25

Ung smart studentidé blev mångmiljonföretag

NYHET Jonas Engström är en av Umeå universitets mest framgångsrika studenter när det handlar om att bygga mångmiljonföretag från unga smarta studentidéer. Nu kommer han till Umeå för att berätta om sin resa som företagare.

Projektet Ung och SMART bjuder in till föreläsning måndag 30 januari med entreprenören Jonas Engström som berättar om fem viktiga lärdomar från sin entreprenörsresa.

Jonas Engström läste datavetenskap vid Umeå universitet under 1990-talet vilket ledde fram till en Master of Science. Tillsammans med några kurskamrater startade han under studietiden it-företaget Ardendo och så småningom (2009) företaget Mayam. Med hjälp av kreativitet, goda kompanjoner, rätt tajming och en viss del tur ledde det till en spännande och lärorik entreprenörsresa som kryddats med erfarenheter från många delar av världen.

Jonas Engström är ett lysande exempel på ungt entreprenörskap och innovativt tänkande och vill med sin föreläsning förmedla några av de lärdomar han dragit som framgångsrik företagare.

Föreläsningen ingår i projektet Ung och SMARTs kompetensutvecklande möten "Från idé till produkt/tjänst" . Ung och SMART är Umeå universitets Vinnovaprojekt som ingår i programmet Ungas Innovationkraft. Projektet samarbetar med Umeå kommun, Dohi Sweden och Sogeti.
Läs mer om projektet.

Tid: Måndag 30 januari, 13.00
Lokal: Ljusgården, Lärarutbildningshuset, Umeå universitet

Fakta om Ardendo och Mayam:

Ardendo utvecklar mjukvara för Media Asset Management (MAM), hantering av videoarkiv och bland kunderna finns Sveriges Television, CNN och Riksdagen. Ardendo såldes 2006 för ett antal 100 miljoner till det norska multinationella företaget VIZRT som skapar ledande verktyg för integrerade lösningar för videoarbetsflöden och online-verktyg för publicering. Ardendo är nu ett dotterbolag till VIZRT, Ltd. Företaget Mayam har idag ett fokus på arbetsflödeshantering i broadcast it-system.

Redaktör: Mikael Hansson