Publicerad: 2006-06-26

Unga entreprenörer hyllas av näringslivets chefer

NYHET Studenter från Handelshögskolan vid Umeå universitet tog en välförtjänt andraplacering i den nationella entreprenörskapstävlingen som SIFE, Students In Free Enterprises anordnar varje år. Vinnare var Lunds universitet.

Handelshögskolestudenterna tävlade med sitt projekt Entreprenom-gymnasium. Projektet syftar till att inspirera och motivera gymnasieungdomar i yrkesförberedande utbildningar till entreprenörskap. Entreprenom – gymnasium har som slutmål att fler gymnasieungdomar i yrkesförberedande utbildningar tar del av utbildningskonceptet Ung Företagsamhet. Målet uppfylldes med råge då 80 procent av deltagande gymnasielever från Östra gymnasiet i Umeå nu kan tänka sig driva UF företag i årskurs tre.

– Deltagarna i SIFE skapar projekt som de tar från idé till resultat i syfte att förändra eller förbättra för både sig själva och andra. SIFE studenter kombinerar sin vilja att göra något bra för hela samhället och att göra affärer. SIFE är en plantskola för dessa sociala entreprenörer”, säger Marie Svaton, VD SIFE Sverige.

Umeåstudenterna Petter Ingelsson, Lina Markström, Akrem Abdu, Jonas Brorsson, Hanna Moström och Erik Johansson, går nu vidare till Europacupen i Paris med juryns motivering: ”Den bästa presentationen där det lokala stod i centrum. Lärosätet sätts på kartan där den entreprenöriella prägeln tydliggörs mot en väl definierad och viktig målgrupp – samtidigt som broar byggs över flera utbildningsstadier.”

– Jag blir optimistisk om framtiden när jag ser så duktiga studenter. Särskilt i ett land som Sverige, där vi just nu har färre nystartade företag än andra länder, säger Hans Stråberg, vd för Electrolux och ordförande i SIFE Sverige till Näringsliv24/SvD.

SIFE grundades i USA 1975 och verkar idag på närmare 2 000 lärosäten i 50 länder och engagerar årligen 35 000 studenter. SIFE Sverige grundades i oktober 2004 på initiativ av Electrolux, Investor och Svenskt Näringsliv. I SIFE juryn sitter representanter från hela näringslivet med bland andra Electrolux vd Hans Stråberg, Claes Dinkelspiel, Öhman fondkommission, Marie Wallenberg, styrelseordförande på Lundbergs skola, Dan-Olof Åberg Kraft Foods, Eva Granström SAAB Avitronics, Jan-Carl DeGeer HSBC, Dick Andbert Korn/Ferry, Katarina Mohlin If, Gunilla Banér KREAB, Niclas Dellham Talency Novare, John Wallon NUTEK samt Sören Hullberg Hilton & Scandic.

Läs mer om Entreprenom-gymnasium på: www.usbe.umu.se/career/sife/

För mer information:

Petter Ingelsson, projektledare Entreprenom -gymnasium, Tel: 073-500 23 70