Publicerad: 2012-06-01

Unik publicering av Hjalmar Bergmans brev på nätet

NYHET Sedan 1995 har Marianne och Sverker Ek arbetat med att samla in, analysera och nu publicera Hjalmar Bergmans brev mellan 1900 – 1930.

Marianne och Sverker Ek                                         Foto: Per Melander

Det är två nöjda och glada litteraturentusiaster som berättar hur deras arbete nu nått målet; att litteraturälskare och forskare genom den nya distributionsformen på ett smidigt och innovativt sätt skall få tillgång till ett intresseväckande material.

Båda två har en gedigen bakgrund vid Umeå universitet. Sverker Ek var den humanistiska fakultetens förste dekan och är professor emeritus i litteraturvetenskap. Marianne Ek arbetade många år som utbildningssamordnare och kursansvarig vid humanistiska fakulteteten.

– När vi var klara med arbetet funderade vi mycket på hur vi skulle publicera materialet. Att digitalisera och utnyttja de tekniker som finns tillgängliga nuförtiden kändes modernt och innovativt, berättar Marianne Ek och fortsätter:

– Arbetet som alltså pågått i närmare 17 år har bestått i att leta, inventera och identifiera brev i olika arkiv och samlingar på många olika håll. Efter det har det handlat om att kopiera, skriva in och kontrollera de 878 breven så att inget innehåll gått förlorat.

– Breven är helt diplomatariskt återgivna, vilket betyder att det är en bokstavstrogen återgivning av breven – brevtexterna är alltså helt autentiska, berättar Sverker Ek.

Webbsajten www.hjalmarbergman.se som presenteras på tisdag 5 juni innehåller förutom själva breven en rad olika funktioner: Hemvist, Avsändningsorter, Adressater, Personer, Verk, Genrer, Bilder och Om Bergman, som alla omfattar sökbart innehåll.

– Det spelar ingen roll om man sitter i Kalifornien eller i Kiruna, alla kan ta del av materialet när som helst, konstaterar Sverker. Det är en generationsfråga att låta det finnas på det här sättet, vi är ju vana att ”gå till böckerna”, säger han leende.

– Även om mycket av arbetet med webb-sidan nu är färdigt, så kommer den samtidigt att kunna fortsätta att utvecklas, berättar Marianne och tillägger att det är ju det som är det fina med den nya tekniken, och Sverker fortsätter:

– Vad som gör Hjalmar Bergmans brev intressanta är att de visar en helhet med Hjalmar Bergmans kontakter och de relationer han hade i sin samtid. Det handlar också om att få följa ett livsförlopp med alla dess ”knyckigheter”. Ett slags självbiografi i sin nutid, istället för en traditionell självbiografi skriven på ålderns höst, som ju alltid blir ”historisk” och tillbakablickande.

– Hjalmar Bergman är en av de författare från sin tid som fortfarande läses, han är särpräglad och fantasirik, han är en författare som kan fängsla många läsare. Han behandlar svenska språket på ett intressant sätt; gestaltar mer än beskriver. Han var eidetisk; hade fotografiskt minne; man kan säga att han skrev bilder.

Vid visningen på tisdag kommer man som besökare att få ”pröva på” och ta del av breven på HUMlab. Där kommer Fredrik Palm, utvecklingssamordnare och Patrik Svensson, föreståndare, på HUMlab också att vara närvarande. Glädjen och entusiasmen över att arbetet nu är klart för att visas upp går inte att ta miste på och än en gång bevisas att ålder bara är en siffra. För även om Makarna Ek sedan länge är pensionärer visar båda på en energi och livskraft som inte kan stavas annat än ungdomlig.

Tid och plats för lanseringen av Hjalmar Bergmans brev är tisdag 5 juni kl 14.00-16.00 på HUMlab, en trappa ned från Universitetsbiblioteket, Umeå Universitet.

Redaktör: Per Melander