Publicerad: 2010-03-04

Unik samisk journalfilm och samisk bokskatt visas

NYHET En svensk journalfilm från 1926 och världskartor ur ett samiskt perspektiv tillsammans med litteratur ur den samiska bokskatten är universitetsbibliotekets bidrag till den samiska veckan. Utställningen öppnar 5 mars och pågår till den 28 mars.

Bild: Hans Ragnar Mathisen.

Universitetsbiblioteket och Forskningsarkivet bjuder sina besökare på en vacker utställning med ”Samiska kartor” ritade av Hans Ragnar Mathisen.
– I sitt mycket rikhaltiga skapande har Hans Ragnar Mathisen skapat ett 20-tal kartor med samiska och andra nordliga urfolks perspektiv. Det gäller bland annat namnskicket, historia, mönster och kulturelement. I dessa kartor ser vi en helt ny samisk kreativitet, som är värd att uppmärksammas, säger förste arkivarie Cuno Bernhardsson på Forskningsarkivet, Umeå universitetsbibliotek.

Journalfilmen från AB Svensk Filmindustris skolfilmsavdelning heter Med ackja och ren och skildrar samen Inka Läntas vardag i episoder runt renflyttning och vargjakt. Stumfilmen producerades 1926. Filmens värde är att den så tydligt visar den allmänna synen på samer som rådde vid tidpunkten för inspelningen och att den framställdes för att visas i undervisningssyfte, även vid nomadskolor.

Årets tema på samiska veckan är språk och litteratur, något som universitetsbiblioteket slår ett slag för i sin omfattande utställning över samisk litteratur och kultur. Universitetsbiblioteket har 589 verk på Nordsamiska. De äldsta verken i universitetsbibliotekets katalog är från 1860. Några guldkorn i utställningen är t ex den samiske författaren Johan Turis böcker, från tidigt 1900-tal.

Johan Turi, 1854 - 1936 anses vara den första samiska författaren. Turis mest kända bok, som också visas på utställningen, är Muitalus sámiid birra från 1910. Genom sitt författarskap ville han beskriva det samiska livet ur samiskt perspektiv. Turis böcker som är rikt illustrerade av honom själv skapar ett intressant möte med journalfilmen från 1926.

För ytterligare information, kontakta gärna: Cuno Bernhardsson
E-post: cuno.bernhardsson@foark.umu.se
Tel: 090-786 67 49 Ulrika Andersson
E-post: Ulrika.andersson@ub.umu.se