Publicerad: 2009-03-27

Unik satsning – 142 miljoner kronor till 71 unga forskare vid Umeå universitet

NYHET Universitetet har beslutat att satsa upp till två miljoner kronor vardera på 71 av de mest lovande forskarna. – De är Umeå universitets framtid, därför gör vi en satsning som saknar motstycke i Sverige, konstaterar rektor Göran Sandberg.

– Målet är att identifiera våra främsta forskare i en tidig fas i karriären och stötta dem så att de stannar kvar hos oss samtidigt som de utvecklar sin forskning och stärker sin meritering, förklarar Marianne Sommarin, vicerektor med ansvar för forskningsutveckling och forskningsutvärdering vid Umeå universitet.

Karriärbidraget, Young Researcher Award, har kunnat sökas av dem som är unga i sin akademiska karriär – de som har tagit doktorsexamen för ungefär två till tio år sedan – och som är anställda vid Umeå universitet. Satsningen är unik i Sverige.

Forskarna har valts ut efter en extern sakkunnigbedömning.
– De nationella panelerna har bestått av erfarna bedömare. Söktrycket var glädjande stort, 218 ansökningar kom in. Bedömarna var så imponerade av kvaliteten på ansökningarna att vi fördubblade antalet bidrag jämfört med vad vi först hade tänkt, berättar Sommarin.

Institutionen för fysik i topp

Bland dem som fått karriärbidragen finns fyra miljöer som sticker ut. Institutionen för fysik har tilldelats åtta bidrag, kemiska institutionen sju bidrag, idé- och samhällstudier fem och sociologi fyra bidrag. Fem institutioner har fått tre bidrag vardera och fyra institutioner två vardera, de övriga är ensamma vid sina institutioner om att ha tilldelats karriärbidrag.

En ny utlysning av karriärbidragen kommer att ske om cirka två år.
– Vi vill att våra forskare ska känna att de har en så stimulerande forskningsmiljö att de väljer att stanna hos oss, säger Marianne Sommarin.

Bild Mattias Pettersson

Redaktör: Carina Dahlberg