Publicerad: 2015-05-11

Unikt möte mellan DMP-studenter och konstnär

NYHET 48 timmar fick studenter på Digital medieproduktion på sig att skapa sina bidrag till tävlingen Utmaningen. Årets tema utgick från konstnären Ludwig Franzéns verk.

Utmaningen är en tävling som Institutionen för informatik vid Umeå universitet anordnar under våren för studenterna på Digital medieproduktion. Syftet med tävlingen är att ge de studenter som är intresserade av att skapa produktioner utöver studierna en möjlighet att få samtala om och värdera produktioner, men även till att inspireras av varandra.

Årets tävlingstema utgick från konstnären Ludwig Franzéns verk som studenterna fick fria ramar att tolka till nya produktioner. En extra utmaning i år var tidsramen. Studenterna hade enbart 48 timmar på sig att göra klart sina produktioner.

– Det är alldeles fantastiskt och en ynnest för en konstnär att uppleva detta. Att någon tar över ens material, bakar om det och förnyar det, säger konstnären Ludwig Franzén som deltog under finalen när årets jury presenterade vinnarna.

– Det här är ett utbyte som är extremt sällsynt, jag vill säga unikt, jag har inte upplevt det någon annanstans, säger en mycket nöjd Ludwig Franzén.

Sammanlagt 17 bidrag lämnades in till tävlingen. Vinnande lag bestod av Andreas Berglund, Felix Magnusson och Fredrik Stöckel.

Hedersomnämnande gick till ett bidrag av Sissela Winberg. Ytterligare två bidrag lyftes fram och kommenterades, det var dels bidraget skapat av Hanna Johansson, Anna Axenstig, Irja Nybrand, Victor Nihlwing och Pontus Andersson, samt ett skapat bidrag av Yasmine Borg, Amanda Karlsson, Hanna Timan och Otilia Lindblad.

I årets jury ingick: Matilda Hall, illustratör, Västerbottensteater, DMP-alumnManda Älmeblad, sändningsproducent SVT, DMP-alumnJohan Lundqvist, Filmkonsulent barn och unga, Film i Västerbotten
Simon Österhof, manus, koncept, berättande, Soja Film

Bilden ovan: Vinnande bidraget skapades av Andreas Berglund, Felix Magnusson och Fredrik Stöckel.

Hedersomnämnande gick till ett bidrag av Sissela Winberg

Juryn lyfte även fram ett bidrag av Yasmine Borg, Amanda Karlsson, Hanna Timan och Otilia Lindblad.

Juryn lyfte även fram ett bidrag av Hanna Johansson, Anna Axenstig, Irja Nybrand, Victor Nihlwing och Pontus Andersson.

Konstnären Ludwig Franzén, till höger, i samtal med Johan Lundqvist och Matilda Hall, både medlemmar i juryn.

Redaktör: Mikael Hansson