Publicerad: 2017-04-18

Unikt rekord: 500 artiklar om IT

NYHET Självkörande bilar, robotar och framtidens datorer. Per-Olof Ågren har skrivit om det mesta i sina 500 artiklar i Västerbottens-Kuriren, nästan alla om IT.

Efter 23 år som skribent i Västerbottens-Kuriren om hur it förändrar våra liv och samhällets alla delar passerar Per-Olof Ågren idag ett unikt rekord. 500 artiklar har han publicerat på VK:s kultursidor, de allra flesta om IT och digitalisering.

Per-Olof Ågren, universitetslektor vid Institutionen för informatik vid Umeå universitet, har koll på artiklarna. På sin datorskärm i kontoret på Umeå universitet visar han en lång lista där titlarna rullar fram, allt från den första, Allemansrätt på internet, som publicerades 1994, till dagens 500:e artikel med titeln Framtidens datorer skapar egna språk.

– En anledning till att jag började skriva 1994 var att jag ville visa att internet berör oss alla, även om alla då inte hade tillgång till nätet i sina hem. Det kom senare, berättar Per-Olof Ågren.

Banbrytande och unik

Per-Olof Ågren var banbrytande på 1990-talet. Då var det få, om ens någon, som matchade honom på kultursidorna med artiklar om internet. Idag är det fler som skriver om IT, men den kontinuitet som han visar upp genom åren är unik.

Redan i de första artiklarna för 23 år sedan satte han upp riktningen. Han vill ge en akademiskt skolad folkbildande granskning av den digitala tekniken som på bara några årtionden i grunden förändrat vårt samhälle men också oss själva.

Självkörande bilar och smarta telefoner

Självkörande bilar, robotar, sociala medier, troll på nätet, big data, virtuella världar, övervakningsfrågor, gamification och hur högre utbildning förändras med digital teknik – det är bara några av frågorna som Per-Olof Ågren ofta återkommer till i sina artiklar.

– Ett par saker har under den här tiden varit väldigt avgörande för hur vi förhåller oss till internet och informationsteknik. En är när smarta telefoner kom 2007. Innan dess fanns en uppdelning i ett fysiskt liv och ett liv på nätet. Den uppdelningen har luckrats upp helt idag eftersom vi numera går omkring med nätet hela tiden, säger Per-Olof Ågren.

Folkbildning

Genom att publicera sig i en lokaltidning som Västerbottens-Kuriren når Per-Olof Ågren långt ut till allmänheten med sina texter.
– Folkbildningstanken ligger mig mycket varmt om hjärtat. Jag vill lyfta forskningsfrågor ur akademin så att de kommer allmänheten till del.

Förstå vår samtid

Per-Olof Ågrens hemvist är informatik vid Umeå universitet. Informatik är ett ämne som inte alla känner till, men det har stor betydelse för förståelsen av vår samtid.
– Det finns ett samhällsvetenskapligt perspektiv på informationsteknik som har bäring på hur samhället och kulturen utvecklas. Det handlar om teknikens relation till människor, företag och samhälle. Det är ett ämnesfokus som jag håller fast vid, förklarar Per-Olof Ågren.

Excellent lärare

På universitetet har Per-Olof Ågren nära kontakt med studenter och undervisning. Han är en mycket uppskattad pedagog av studenterna och bär titeln Excellent lärare, en utmärkelse från Umeå universitet som bara ett knappt trettiotal pedagoger har tilldelats.

I sin undervisning återanvänder han gärna de egna artiklarna som underlag för diskussioner med studenterna. Dels för att han vet att studenterna uppskattar detta, men också för att det inte är så många som skriver på svenska om moralfilosofiska frågor och IT.

Framtidens frågor

Kommer han då att skriva 500 artiklar till? ”Nej, nej!”, utbrister Per-Olof Ågren med ett skratt.
– Dessa 500 har tagit över tjugo år. Och om tjugo år till är jag pensionär. Men visst, det finns frågor som är mycket viktiga och behöver följas under de närmaste åren.

– En är vad som händer när biologiskt material (läs: våra kroppar) blandas med annat material. Vi kan redan nu se hur företag låter sina anställda skjuta in ett chip i handen som kan användas istället för låskort för att ta sig in och ut i byggnader, förklarar Per-Olof Ågren.

– Det finns en amerikansk forskare, Ray Kurzweil, som menar att när vi börjar blanda biologiskt och icke-biologiskt material kommer vi att få se effekter som vi aldrig har sett förut. Men på vilket sätt vet vi ännu inte.

Mycket återstår alltså att se för den som vill följa utvecklingen av IT. Och även om det inte blir 1 000 artiklar så kommer Per-Olof Ågren att publicera ytterligare ett antal innan han känner sig nöjd.

Läs mer av Per-Olof Ågren:

För den som vill botanisera bland alla tidigare artiklar har Per-Olof Ågren samlat ett flertal av de mer läsvärda i böcker som går att hämta hem gratis på nätet. Några av dessa är:

9 moralfilosofiska frågor i informationsålder

Digitala transformationer

Digital drift

69 teser om internet

Texten finns även publicerad på infotechumea.se/nyheter/unikt-rekord-500-artiklar-om-it

Redaktör: Mikael Hansson