Publicerad: 2008-04-03

Universitetet startar utbildning för kulturentreprenörer

NYHET Den som vill driva kulturprojekt, kanske arbeta som entreprenör eller konsult inom kultursektorn kan nu gå en specialinriktad utbildning vid Umeå universitet. Programmet är det första i sitt slag på masternivå och riktar sig till dem som vill verka i kreativa miljöer, med projekt inom t ex konst, musik, teater, film och annan upplevelseproduktion.

– Vi tror starkt på den här utbildningen, säger Bo Nilsson, biträdande prefekt vid institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Kulturbranschen behöver människor som är nyskapande och som på ett effektivt sätt kan utveckla och driva projekt av olika slag. För dem som redan jobbar i branschen ger utbildningen formella meriter och en bredd av kompetenser som innebär konkurrensfördelar även inom andra samhällssektorer än kultursektorn.

Kulturvärlden består av en brokig men spännande samling film-, musik- och kulturföreningar, kulturföretag och organisationer, teatrar, museer, scener, bibliotek och mycket annat. Mycket av den rika verksamheten drivs i form av projekt; någon gång ska det resultera i en rockfestival, en annan gång är målet att uppmuntra människor att formulera sina livshistorier.

Kulturentreprenörer – anställda eller frilansare – står bakom verksamheten inom all upplevelseproduktion, evenemang, turism, kulturfestivaler, utställningar, inom förlag eller folkbildning. Det nya tvååriga masterprogrammet startar i höst och kan sökas redan nu. Förutom att lära sig leda och utveckla projekt på ett professionellt sätt kommer de blivande kulturentreprenörerna att studera kultur- och kommunikationsteori. Även i utbildningens praktiskt inriktade delar är de teorierna närvarande för att ge medvetenhet om betydelser av kön, sexualitet, etnicitet och klass i kulturvärlden.

Inspirerande förebilder, mentorer, från branschen kommer att ha en viktig roll i utbildningen, coachning kring affärsidéer och att starta företag likaså. Arbete med nya medier ingår, t ex event-webbar, presentationer i virtuella världar, bloggar och andra sociala medier. Under hela utbildningens gång kommer studenterna att arbeta med verkliga projekt och när de avslutar sina studier ska de ha utvecklat färdiga kulturprojekt eller företagsidéer som kan lanseras och/eller sättas igång. Praktik ingår.

Läs mer om det nya Kulturentreprenörsprogrammet: www.humfak.umu.se/utbildning/program/

För ytterligare information eller intervju, kontakta gärna Susanne Lindström vid institutionen för kultur och medievetenskaper tel. 090-786 69 79 eller e-post susanne.lindstrom@kultmed.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink