Publicerad: 2021-06-18 Uppdaterad: 2023-09-13, 16:42

Universitetet utökar IT-säkerheten ytterligare för Office 365

NYHET Universitetet utökar IT-säkerheten ytterligare för Office 365 21 juni utökar universitetet säkerheten för flera av tjänsterna inom Office 365. Då aktiveras en funktion som söker igenom e-post och filer efter virus och skadlig kod. För dig som student innebär det att det kan ta längre tid att ladda upp en fil till Office 365 samt att e-post som skickas till dig blir något fördröjd.

Text: Elizabet Westerlund

Universitetet arbetar proaktivt med öka IT- och informationssäkerheten, ett arbete som sker på många olika sätt. Under det senaste året har ett flertal åtgärder genomförts för att stärka säkerheten för tjänsterna i Office 365 – universitetets digitala arbetsplats. 21 juni aktiveras ytterligare en säkerhetsfunktion som automatiskt söker igenom filer som laddas upp i Office 365 och e-post efter skadlig kod, skadliga länkar och virus.

Så påverkas du

Så påverkar den nya säkerhetsfunktionen dig:

• Om du laddar upp en ny fil i Teams, Onedrive eller Sharepoint så kommer dina filer att genomsökas av systemet vilket kan innebära en kort fördröjning. Om du har försökt ladda upp en fil som visar sig innehålla virus eller skadlig kod så sätts filen i karantän. Kontakta då Servicedesk för att komma åt filen.
  • Om du klistrar in en webblänk i Teams så kommer systemet att kontrollera om länken leder till en känd sida för nätfiske (phishing). Om länken inte godkänns så kommer den att automatiskt blockeras.
  • Det kan bli en fördröjning när e-post skickas till din e-postlåda i Office 365 eftersom bilagor ska genomsökas. Om bilagan visar sig innehålla något skadligt så sätts den i karantän. Kontakta då Servicedesk för att komma åt filen.
  • Funktionen genomsöker även din e-post efter skadliga länkar. När genomsökningen är färdig kan länkarna att se annorlunda ut. De kommer efter en genomsökning att få prefixet eur01.safelinks.protection.outlook.com.

Om du har några frågor eller funderingar om IT- och informationssäkerhet kopplat till Office 36, kontakta gärna Servicedesk.

Behöver du IT-support?

Kontakta ITS Servicedesk för hjälp med dina IT-relaterade frågor.