Publicerad: 2011-11-11

Universitetet viktigt för Umeågalans vinnare

NYHET IT-företagen höll sig starkt framme när Umeågalan 2011 korade årets hetaste företag. Ett styrkebesked inte minst för Umeå universitet eftersom flera av vinnarna är tidigare studenter och forskare.

Att Umeås it-företag haft stora framgångar under senare år märktes tydligt när Umeågalan 2011 korade årets hetaste företag i kommunen. Årets exportföretag, Årets unga företagare, Årets nyföretagare, Årets avknoppningsföretag och Umeå kommuns företagspris – alla dessa kategorier vanns av it-företag där Algoryx, The Core, Umeå Datakonsulter (UDK) och Emanuel Dohi från Dohi Sweden hyllades från scenen.

Lägger man dessutom till att it-företagen Toontrack, Svenska försäkringsfabriken och Friendly Future också var nominerade visar det vilken bredd Umeå har inom it-branschen.

Algoryx vinnare två gånger om

Algoryx Simulations fick se sig uppropade två gånger på scenen för att ta emot pris när företaget stod som vinnare i både kategorierna Årets exportföretag och Årets avknoppningsföretag.

I motivering som Årets avknoppningsföretag betonades att Algoryx har lyckats föra avancerad forskning från Umeå universitet vidare till produkter och tjänster som såväl ingenjörer inom tung industri som barn och elever i skolans fysikundervisning kan använda.

– Vi vill verkligen i allt vi gör ha kvar våra kopplingar till forskningen vid Umeå universitet, menade en mycket glad Anders Backman från Algoryx i samband med prisceremonin. Själv går han också före med gott exempel genom att vid sidan av jobbet som teknisk chef på Algoryx även jobba som timlärare vid institutionen för datavetenskap och han har också koppling till HPC2N, ett högteknologiskt center vid Umeå universitet som bygger infrastruktur och datorresurser för storskaliga beräkningar.

Algoryx, med stark koppling till både datavetenskap och teknisk fysik vid Umeå universitet, belönades med två priser, både som Årets exportföretag och som Årets avknoppningsföretag.

Tar världen till Sverige

Årets nyföretagare, Emanuel Dohi, vd för Dohi Sweden, har även han sina rötter i Umeå universitet där han läst teknisk datavetenskap och även under en tid arbetat som amanuens. Vid Umeågalan prisades han för sitt arbete med Dohi Sweden som på bara ett par år gått från tre anställda till 23 och idag har uppdrag över hela landet.

Juryn lyfte i sin motivering fram Emanuel Dohis ”mod att satsa på nya idéer, hårt arbete, ett systematiskt och målmedvetet nätverkande, skicklig omvärldsbevakning och en enorm kunskapstörst”.

Själv var Emanuel Dohi mycket stolt och berörd av priset och utbrast i ett ”vi ska ta världen till Umeå!”, som ett tecken på att Umeå kan konkurrera såväl på den nationella som internationella marknaden, inte minst när det gäller inom it-branschen.

Tidigare studenter vinner pris

Priset som Årets unga företagare gick till The Core, som består av Marcus Strandgren och Yazdan Naderi. Även de har sin bakgrund som studenter vid umeå universitet där de utbildat sig inom Digital medieproduktion vid institutionen för informatik.

Juryn lyfte i sin nominering fram de kunskaper som vinnarna fått med sig från utbildningen med orden ”Deras lösningar inom 3d grafik spänner över områden som produktvisualiseringar, visual effects och spelgrafik. De är unga, drivna, kvalitetsmedvetna, kreativa och har goda framtidsutsikter såväl på den lokala, nationella som internationella arenan.”

Yazdan Naderi och Marcus Strandgren tog hem priset som Årets unga företagare. Båda har de läst Digital medieproduktion vid institutionen för informatik.

UDK stadigt bolag som belönades

UDK, Umeå Datakonsulter, var ytterligare et it-företag som lyftes fram i och med att de vann Umeå kommuns företagarpris.

– Vi är otroligt glada och tacksamma över det här priset, UDK startade 1987 och vi har haft en stadig och stabil tillväxt sedan dess, med ett sådant här pris inspireras vi till att satsa ännu hårdare, sade Peter Lidström, vd för UDK i sitt tacktal och han betonade, som övriga vinnare, att det var ett lagarbete från alla medarbetare i företaget som lett fram till priset.

Redaktör: Mikael Hansson