Publicerad: 2007-02-20

Universitetsbiblioteket återinvigs den 23 februari

NYHET Fredagen den 23 februari blir det dubbla invigningar på universitetsbiblioteket, UB, dels av om- och tillbyggnaden och dels av Albin Karlssons konstverk Mirror Digital Clock. Under dagen bjuds det, förutom själva återinvigningsceremonin, även på föreläsningar av några av universitets forskare samt av författaren, artisten och historikern Lasse Eriksson.

− Nu får vi ett modernt universitetsbibliotek som är anpassat till dagens krav från våra studenter och forskare. "Åt var och en efter behov" är ett gammalt uttryck som passar i sammanhanget. Såväl den nya studenten som den erfarna forskaren kan finna "sitt UB". Vi har fått en funktionell och varierad studie- och forskningsmiljö där man kan studera i grupper, för sig själv eller arbeta vid någon av våra datorer, säger överbibliotekarie Kjell Jonsson.

Om- och tillbyggnaden har resulterat i ytterligare 2 100 kvadratmeter yta jämnt fördelat på tre våningsplan. Antalet publika datorer har närmast fördubblats från 60 till 113. I forskningsarkivets gamla lokaler finns nu fem inglasade grupprum och ett stort forskarrum för behöriga forskare. Forskningsarkivets nya lokaler har fördubblats med kraftigt utökade öppettider det vill säga samma tider som biblioteket. Här finns en tyst läsesal för besökare som studerar material som ej är till hemlån. Både UB och forskningsarkivet har fått varsitt slutet magasin med klimatkontroll för bevaransvärda böcker och handskrifter. Men det är inte bara bibliotekets besökare och böcker som har fått förbättringar, UB:s personal har fått fler arbetsplatser. Den totala kostnaden för om- och tillbyggnad av universitetsbiblioteket motsvarar 48 miljoner kronor.

Ombyggnaden och återinvigningen sker i samarbete med fastighetsägaren Akademiska Hus Norr. Under dagen inviger även Statens konstråds direktör Mikael Adsenius konstverket Mirror Digital Clock. Konstnären Albin Karlsson berättar på plats om sitt konstverk. Mirror Digital Clock består av 28 speglar fastgjorda i vajrar. Varje minut hissas speglar upp eller ner. Nedhissade speglar bildar siffror som i sin tur utgör en digital klocka.

Program

09.30–10.00 Samling, förfriskningar och tipspromenad10.00–10.15 Spikning av avhandling på nytillverkat spikplank av slöjdaren Jörgen Sundqvist.10.15–11.30 Reflektioner över biblioteket; Jenny Samuelsson, doktorand i biblioteks- och informationsvetenskap, Jonas Liliequist, docent i historia, Lena Landström, doktorand i juridik och Mattias Marklund, professor i fysik Stylusorkestern – musik med dataspel13.00–13.40 Återinvigningsceremoni Överbibliotekarie Kjell Jonsson, universitetets rektor Göran Sandberg, Vd, Akademiska Hus Norr Mathias Lindberg och Riksbibliotekarie Gunnar Sahlin Kungliga Biblioteket.13.40–13.50 Invigning av Albin Karlsson konstverk ”Mirror Digital Clock”13.50–14.30 Tårtkalas med Håkans teaterorkester
14.30–15.30 Lasse Eriksson – artisten, författaren och historikern, hörsal C, Samhällsvetarhuset

Kontaktpersoner:

Kjell Jonsson, överbibliotekarieTel: 090-786 96 80Mobil: 070-668 21 58
E-post: kjell.jonsson@ub.umu.se

Anna Swärd Bergström, avd. chef, 1:e bibliotekarieTel: 090- 786 56 16Mobil: 070-340 50 71
E-post: anna.swärd.bergstrom@ub.umu.se

Helén Lindström, arkivarie, forskningsarkivetTel: 090-786 59 15