Publicerad: 2009-12-01

Universitetsbiblioteket digitaliserar äldre litteratur

NYHET Är du nyfiken på H.K.H. prinsens ABC-bok från 1896 eller Naturens under, uppenbarade hos himlakropparne från 1847? Nu finns mer än två hundra äldre böcker att bläddra i på universitetsbiblioteks Rara-portal på Internet.

Foto: Universitetsbiblioteket

Umeå universitetsbibliotek ligger långt framme när det gäller digitalisering av äldre litteratur. Redan nu sker en kontinuerlig digitalisering ur bibliotekets äldre samlingar.
– Vi har bland annat digitaliserat böcker om skrivkonst ur vår Ekström-samling, en unik samling böcker från fem århundraden om undervisning i skrivning och teckning. Nu håller vi på med skanning av litteratur ur våra specialsamlingar. I dagsläget är drygt 240 verk digitaliserade, säger Mats Danielsson, på forskningsarkivet vid universitetsbiblioteket.

Universitetsbiblioteket har kulturhistoriskt och forskningsmässigt värdefulla litteratursamlingar, publicerade från medeltid till nutid. Nu vill biblioteket öppna upp äldre samlingar för nyttjande även på andra studieorter och direkt i den egna datorn.

Man vill också att forskare och andra användare ska få större inflytande över vad som digitaliseras och söker medel för att starta en ny scanning on demand-tjänst. Förutsatt att en bok finns i specialsamlingarna och är möjlig att digitalisera (ej copyright-skyddad och i bra skick) planerar biblioteket att leverera den önskade boken i digital form till beställaren och även publicera den i webbportalen.
– Vi hoppas att tjänsten ska kunna starta redan våren 2010, säger Mats Danielsson.

Webbadress till Rara-portalen: rara.ub.umu.se

Se pckså nyheten (2010-02-16):
Forskarstyrd digitalisering vi Umeå universitetsbibliotek