Publicerad: 2009-11-13

Universitetsfotograf belönad på Umeågalan

NYHET En av Umeå universitets fotografer, Elin Berge, har utsetts till Årets hantverksstipendiat 2009. Priset på 10 000 kronor delades ut på Umeågalan.

Elin Berge har bland annat fotograferat studentbostäder på uppdrag av Umeå universitet. Bilden är tagen på Strombergs väg, Lilljansberget.

– Det känns jättekul. Det är en stor ära att få det här priset. Det känns bra att påminna sig om att fotografi faktiskt är ett hantverk, det är ju lätt att glömma nu när det finns kameror överallt. Bra fotografi handlar inte bara om att trycka på en knapp, utan om kunskap om sina motiv, en bra berättelse, koll på teknik och känsla för ljus och komposition, säger Elin.

Elin Berge är sedan en tid en av Umeå universitets kontrakterade fotografer och hon har bland annat fotograferat studenternas vardag i universitetsmiljö för universitetets utbildningskatalog. Hon började sin professionella karriär 1999 som fotograf på Västerbottens Folkblad. Efter examen från Nordens fotoskola på Biskops-Arnö 2003 arbetade hon som fotograf på Dagens Nyheter.

Sedan 2005 är Elin frilansfotograf och medverkar regelbundet med sina bilder i både svenska och internationella magasin och har även haft ett flertal utställningar. Elins fotoprojekt omfattar ofta kvinnor som på olika sätt bryter gränser. 2006 gavs hennes första och mycket uppmärksammade bok Slöjor ut. I år har Elin gett ut Drottninglandet, en unik dokumentation av thailändska kvinnor som lever i Västerbottens inland.

Om priset

Årets hantverksstipendiat delas ut av Umeå Fabriks- och Hantverksförening, som är Umeås äldsta företagarförening. Stipendiet delas ut till den företagare eller annan person som genom sin utbildning och verksamhet har fört hantverkstraditionen vidare.

Nomineringen lyder:

En person som trots sin ungdom utvecklat stor yrkesskicklighet och egenart och som genom träffsäker känsla använder modern teknik för att tydliggöra företeelser i samhället.

Foto: Elin Berge

Redaktör: Anette Olofsson