Publicerad: 2011-04-07

Universitetslärare får eftertraktat STINT-stipendium

NYHET Greg Neely, docent i psykologi vid Umeå universitet, är en av tio svenska stipendiater som utsetts inom programmet för Excellence in Teaching av Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT.

STINT delar varje år ut stipendier för att ge universitets- och högskolelärare möjlighet att vistas vid ett utländskt lärosäte med erkänt hög utbildningskvalitet. Greg Neely, institutionen för psykologi vid Umeå universitet, får ett av årets åtråvärda stipendier, och ska under hösten 2011 vistas som gästlärare vid amerikanska Haverford College utanför Philadelphia, Pennsylvania.

Haverford tillhör topp tio av ledande Liberal Arts Colleges i USA, och psykologi är ett av deras mest populära ämnen. Greg Neely kommer under höstterminen att ge en kurs i "Applied Cognition" (Tillämpad kognition) vid institutionen för psykologi.

Greg Neely disputerade 1995 på Stockholms universitet, och blev tio år senare docent i psykologi vid Umeå universitet. Han undervisar huvudsakligen om perception, kognition och ergonomi på grund- och avancerad nivå, samt på forskarutbildningsnivå.

Under de senaste åren har Umeå universitet varit framgångsrikt när det gäller utfallet av stipendiater inom STINT Programme for Excellence in Teaching. Sedan år 2008 har fyra lärare vid universitetet fått möjlighet till lärarutbyte vid ett utländskt lärosäte genom programmet.

Programmet syftar till att utveckla både individer och institutioner. Vid utbytet får lärarna delta i planering och genomförande av undervisningen vid utländska lärosäten med mycket hög kvalitet på sin grundutbildning, och tanken är att lärarnas internationella erfarenheter ska tas till vara på olika sätt när de återvänder.

För mer information, kontakta:

Greg Neely, institutionen för psykologi, Umeå universitet Telefon: 090-786 9752
E-post: greg.neely@psy.umu.se