Publicerad: 2005-11-30

Universitetsservice vid Umeå universitet tilldelas Svensk Kvalitets erkännande

NYHET Universitetsservice tilldelas Svensk Kvalitets erkännande för framgångsrik verksamhetsutveckling 2005. Erkännandet är en bekräftelse på att man är bland de främsta i landet när det gäller kundorienterat kvalitetsarbete.

– Självklart var målsättningen att få utmärkelsen. Men att få ta emot erkännandet är i sig en stor prestation. Våra medarbetare har nu svart på vitt att de gör ett fantastiskt arbete som de verkligen kan vara stolta över, säger servicechef Siv Olofsson, som drog igång det långsiktiga kvalitets- och utvecklingsarbetet redan för 15 år sedan.

Mycket av arbetet har varit inriktat på att personalen ska ha det så bra som möjligt, eftersom Siv Olofsson alltid trott på att nöjda och glada människor också tar bättre hand om kunden.

Universitetets rektor Göran Sandberg, tycker också att enheten har gjort en utmärkt prestation och fått kvitto på att de utför ett gediget arbete.
– Vi är stolta över att Umeå universitet ligger så väl framme i dessa frågor. Ett fungerande universitet är inte bara beroende av sina forskare och lärare utan även sina övriga anställda. Universitetsservice står för en mycket viktig del av det stöd som vi ger vår forskande och undervisande personal. Jag är mycket glad för att deras utmärkta arbete uppmärksammas genom Svensk Kvalitets erkännande.

Universitetsservice har flera hundra anställda på 25 resultatenheter och de arbetar med administration, elektronik, fastighetstjänst, foto, friskvård, försäljning, grafisk formgivning, lokaluthyrning, lokalvård, mekanik, postservice, skrivningsbevakning, transporter samt tryck och kopiering. Majoriteten av de anställda är sekoanslutna.
– Självklart vill man vinna, men att få Svensk Kvalitets erkännande är också väldigt bra. Jag hoppas och tror att det sporrar till ytterligare ansträngningar i det viktiga kvalitetsarbetet, säger Seko:s ordförande Margareta Bäckström, angående tillkännagivandet.

I den 60-sidiga rapport som ligger till grund för utvärderingen har Universitetsservice genomlysts. Fokus har legat på kundorienterad verksamhetsutveckling. Rapporten består av sju områden: Ledarskap, information, strategisk planering, medarbetarnas utveckling, verksamhetens processer, verksamhetens resultat samt kundtillfredsställelse. Sex oberoende examinatorer från andra organisationer och myndigheter har också gjort en utvärdering på plats, för att se om rapporten stämmer med verkligheten.

Utmärkelsen är det största erkännandet för genomfört förbättringsarbete som en svensk organisation kan få. I år tilldelades Stora Enso, Fors utmärkelsen.

Kontaktperson: Siv Olofsson, chef för UniversitetsserviceTel: 090-786 57 77Mobil: 070-676 57 77
E-post: siv.olofsson@adm.umu.se

SIQ och Svensk Kvalitets hemsida www.siq.se