Publicerad: 2013-01-07

UNT: "Blir inte själva boken osynlig?"

NYHET I ett debattinlägg i Uppsala Nya Tidning menar Julia Pennlert, doktorand i litteraturvetenskap, institutionen för kultur och medievetenskaper, Umeå Universitet, att den nya tekniken riskerar att skymma både läsaren och läsningen - och i förlängningen försämra vår läsförmåga.

Ur Julia Pennlerts debattinlägg: "Den digitala tekniken har inte gjort oss till "bättre" läsare. Snarare gjort oss mer splittrade, vi gör helt enkelt andra saker online. Vi twittrar, skriver på facebook eller lägger upp foton.
Vi är "sociala". Samtidigt lanseras läsplattan hårt med ord som "tillgänglighet". Med plattan är hela litteraturhistorien tillgänglig och möjlig att ta med överallt. Men gör tillgängligheten verkligen oss till mer benägna läsare?"

Läs hela debattinlägget av Julia Pennlert "Blir inte själva boken osynlig?" på unt.se

Redaktör: Per Melander