Publicerad: 2012-03-07

Uppblåsbar marknadshall vinnande idé i arkitekturtävling

NYHET Designstudenten Rodrigo García González får första pris i en europeisk studenttävling i hållbar arkitektur. Det vinnande förslaget, en marknads- och saluhall byggd av tomma petflaskor och plastpåsar, uppförs i sommar i skala 1:1 och presenteras vid öppnandet av Arkitekturbiennalen i Venedig.

Det är tredje året i rad Gau:di, en europeisk tävling för studenter i hållbar arkitektur anordnats. Uppdraget den här gången var att designa en hall med utrymme för marknadsstånd, utställningar och gatuteater – en interaktiv mötesplats i urban miljö.

130 bidrag hade skickats in, varav juryn valde ut tio vinnande projekt. Förstapriset tilldelades Rodrigo García González, student vid Designhögskolan, tillsammans med Maciej Siuda, student vid Warszawas tekniska universitet i Polen.

Deras projekt, Devebere, är en uppblåsbar marknadshall konstruerad av petflaskor, plastpåsar och annat skräp. Byggnaden kan förändras i form efter behov, flyttas mellan olika platser och placeras på land och i vattnet.

I sin motivering skriver juryn att Devebere får priset för projektets ”politiska angelägenhet – avfall och återvinning, den sammansatta processen, total och holistisk, för dess konstruktiva intelligens och innovation, det mänskliga engagemanget, den sant och ödmjukt visade talangen, den djupgående humorn och subtila kapaciteten i kommunikationen.”

I tävlingsuppdraget ingick att ange en geografisk plats för marknadshallen. Teamet bakom Devebere valde att förlägga sin uppblåsbara konstruktion till Venedig. Där kommer det vinnande bidraget också att uppföras till sommaren, för att kunna presenteras vid Arkitekturbiennalen i september.
Rodrigo García González är utbildad arkitekt från Spanien och studerar just nu på en påbyggnadskurs i industridesign på masternivå vid Designhögskolan, Umeå universitet.

Mer om Gau:di Mer om det vinnande projektetet

Vid Designhögskolan utbildas studenter till yrket industridesigner. Årligen antas 15 studenter till det treåriga kandidatprogrammet i industridesign, samt 10–15 studenter vardera till respektive masterprogram: Avancerad produktdesign, Interaktionsdesign och Transportdesign. Därtill ges två ettåriga kurser, Industrial Design Introduction och Design Connections. Både dessa och masterprogrammen ges på engelska och söks av studenter från hela världen, mer än hälften av studenterna kommer från andra länder än Sverige. Utbildningen vid Designhögskolan är internationellt välrenommerad och över 90 procent av studenterna får arbete inom industridesignområdet efter sin examen. Hösten 2008 tilldelades Designhögskolan den prestigefyllda utmärkelsen ”Framstående utbildningsmiljö” av Högskoleverket.

För mer information, kontakta gärna:

Rodrigo García, student vid kursen Design Connections, Designhögskolan Telefon: 070-571 43 95
E-post: roga0009@student.umu.se , rgarcia@zipizip.com

Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35