Publicerad: 2015-12-11

Uppdaterat: Pelle Snickars i DN: "Medieutredningens censur av min artikel är besynnerlig"

NYHET "Döm av min förvåning när utredare Novak härom dagen meddelade mig att min artikel censurerats, detta med hänvisning till att jag sitter med i mediebranschens public service-utredning", skriver Pelle Snickars, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet – vars artikel nu publicerats av... Sveriges Radio.

Pelle Snickars, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet och bland annat verksam vid Humlab, blev i somras inbjuden att skriva en artikel för den pågående Medieutredningen.

Kort innan publiceringen lyftes dock hans artikel bort, med hänvisning till att hans oberoende ställning kunde ifrågasättas, då han accepterat ett uppdrag för den parallella Public service-kommissionen, som drivs av privata mediebolag.

I samband med att Pelle Snickars publicerat en debattartikel om saken i Dagens Nyheter, valde både både Dalarnas Tidning/Mittmedia och Sveriges Radios Medieormen att publicera hans artikel i sin helhet.

Debattens början, fortsättning – och Pelle Snickars artikel

Pelle Snickars i DN 2015-12-10: Medieutredningens censur av min artikel är besynnerlig

Medieutredningens blogg 2015-12-10: Forskningsantologin får inte uppfattas som partsinlaga

Sveriges Radio 2012-12-10: Därför publicerar Medieormen Pelle Snickars artikel som stoppades av medieutredningen