"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-11-13

Uppemot hundra deltagare vid avslutningen av Learning Lab Hybrid

NYHET Uppemot hundra deltagare deltog i den digitala kickouten som markerade avslutet för projektet Learning Lab Hybrid. Träffen summerade fyra års arbete med att utveckla och utforska hybrida lärmiljöer.

Text: Ellen Säll

Efter fyra års utforskande verksamhet avslutades projektet Learning Lab Hybrid Umeå med en digital kickout inom nätverket Rum för lärande. Under rubriken Hybridundervisning: hype, hopp eller hybridvardag? samlades uppemot hundra deltagare på Zoom för att ta del av erfarenheter och reflektioner från arbetet med hybrida lärmiljöer.

Learning Lab Hybrid Umeå är ett samverkansprojekt mellan Umeå universitet och Akademiska Hus med syftet att bygga kunskap om hur rum, pedagogik och teknik kan utvecklas tillsammans för framtidens lärmiljöer. Projektet har både utgått från befintlig forskning och bedrivit egen forskning för att skapa ny kunskap. Sedan hösten 2022 har lärare haft möjlighet att testa och vidareutveckla undervisningsformer i den specialutrustade lärosalen i Naturvetarhuset vid Umeå universitet med både pedagogiskt och tekniskt stöd nära till hands. Projektet pågår till 2026 och en slutrapport planeras att publiceras i början av nästa år.

Kickouten modererades av Eva Svedmark, föreståndare vid Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL). Åse Tieva, universitetslektor vid Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) och Kajsa Winnes, verksamhetsutvecklare lärandemiljöer vid Akademiska Hus som varit drivande i projektet inledde träffen med en överblick av Learning Lab Hybrids resa från 2022 till dess nuvarande form.

I panelen deltog Karin Fahlquist, universitetsadjunkt vid Institutionen för informatik, Thomas Mejtoft, universitetslektor vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Christina Wink, lokalplanerare vid Lokalförsörjningsenheten samt Rasmus Karlsson, universitetslektor och docent i statsvetenskap vid Högskolan i Halmstad.

Under träffen delade panelen och projektgruppen insikter från arbetet med allt från praktiska utmaningar till framgångar och nya lärdomar. Samtalet gav en tydlig bild av hur komplexa men också möjliggörande hybrida lärmiljöer kan vara när pedagogik, teknik och rumsdesign möts i samma projekt.

– Hybrid är ingen quick fix. Det kräver genomtänkt planering där pedagogik, design och mänskliga möten är nyckeln. Teknik möjliggör men pedagogiken avgör, sammanfattade Åse Tieva träffen.

Med kickouten avslutad fortsätter arbetet med att sammanställa projektets erfarenheter. Slutrapporten som publiceras i början av nästa år ger en fördjupad bild av resultaten och de insikter som kan vägleda utvecklingen av framtidens lärmiljöer.