Publicerad: 2011-11-09

Uppkopplade soprum och smarta papperskorgar

NYHET Med smarta telefoner, uppkopplade soprum, små datorer som kan sättas fast på cykelstyret och interaktiva digitala system vill it-studenter från Umeå universitet inspirera till bättre miljö i samhället.

Under hösten har studenter från Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer vid Umeå universitet utformat praktiska konkreta förslag på hur invånarna i Umeå kommun kan lockas att bli mer miljömedvetna. Projektet har skett i samverkan med Be Green Umeå, ett projektkontor som i kommunal regi driver hållbarhetsprojekt, och eftersom studenterna går på ett it-program så har de olika förslagen tydliga digitala kopplingar till smarta telefoner, datorer och internet.

– Studenternas lösningar för exempelvis soprum i olika utföranden är suveränt starka. Mycket går att realisera redan idag av det som de visar på, säger en imponerad Martin Svensson, kommunikatör på Be Green Umeå, i samband med att han deltar på studenternas slutredovisning.

Hyrcyklar och och smarta papperskorgar

Men inte bara uppkopplade soprum utan många olika aspekter på hållbarhet har tagits fram av studenterna. Vid den avslutande redovisningen av kursen visar de upp konkreta designmodeller och digitala lösningar för ett utvidgat system för hyrcyklar, förbättrad soprumsmiljö, smarta papperskorgar i stadsmiljö, system för att uppmuntra till promenader, återvinningsstationer för mobiltelefoner och digitala tjänster för cyklister som visar den bästa färdvägen. Och inte minst Sigrid, återvinnningsautomaten som kan visa meddelanden till den som sorterar sitt skräp.

– Vi fokuserade på smarta telefoner i ett förslag som ska vara roligt och tävlingsmässigt, berättar Jeanette Holmlund, när hennes grupp redovisar förslaget PowerGo, som vill uppmuntra människor att gå eller cykla till arbetet istället för att ta bilen. Med en navigator i mobilen, och QR Code-märken som mobilens kamera fångar upp vid vissa stationer, har studenterna byggt en form av tävling som ska locka fler till att röra på sig.

Inspiration och unika perspektiv

– Vi tror på att modifiera återvinningsrummen och har tittat på hanteringen av skräp, berättar Robyn Schimmer, som ingår i en annan grupperna. Med ljud och ljus från sopcontainrar och konstgjorda blommor som växer vill man ge återkoppling och uppmuntran till den som slänger skräpet på rätt ställe.

För Martin Svensson och Be Green Umeå är det mycket värdefullt att på detta sätt få ta del av praktiska konkreta lösningar på hållbarhet.

– Mötet med studenterna är en enorm källa till idéer och inspiration. Det ger oss unika perspektiv på miljöfrågor, säger Martin Svensson, projektledare på Be Green Umeå, synbart nöjd med samarbetet och han ser gärna att man på olika sätt kan få återkomma till fler studentgrupper för framtida samarbeten.

BIT-studenter i samtal om hållbarhetJeanette Holmlund, Brisk Mahmoud, Claes Vadeby och Camilla Wallström diskuterar ett av hållbarhetsprojekten.

BIT-studenter med mobila lösningar för hållbarhetHandtaget på cykelstyret ska fungera som fjärrkontroll. De digitala kopplingarna är kreativa och nyskapande när BIT-studenterna tar fram hållbara lösningar kring miljö.

Redaktör: Mikael Hansson