Publicerad: 2015-06-01

Upplev Umevatoriet i sommar

NYHET Umevatoriet har öppet nästan hela juni. Sommarlediga barn kan bland annat uppleva planetariet och prova på att programmera en legorobot. Legokursen är öppen för barn från 12 år och uppåt, och pågår en dag.

Umevatoriet kommer att ha öppet dagligen 09–15, från 3 juni till 26 juni. Då kan barn och vuxna uppleva planetariet, leka med matematik i SpektRum, lära sig mer om rymden och se en kort film om ISS, rymdstationen.

Under en junivecka erbjuds också den populära kostnadsfria legorobotkursen – lego är något alla har kommit i kontakt med och det är ett mycket bra pedagogiskt verktyg för att introducera teknik.

– Programmeringen är inte jättesvår men den kräver lite koncentration så det är bra om man i alla fall fyllt 12 år. Vi ser kursen som ett jättebra tillfälle för barn att få träffa andra teknikintresserade barn och ungdomar och det är mycket viktigt att den är gratis så alla kan vara med. Det känns lite extra lyxigt att erbjuda den i små grupper så deltagarna får känna sig precis så viktiga som de faktiskt är!, säger Marianne Eik, pedagog vid Umevatoriet.

Umevatoriet har semesterstängt 27 juni–17 augusti.

Mer om legorobotkursen:

För tredje året erbjuds den populära kursen i att programmera en legorobot.

Kurstillfällen (Max 10 deltagare per tillfälle):Måndag 15 juni kl 10–14Tisdag 16 juni kl 10–14Onsdag 17 juni kl 10–14
Anmälan senast 11 juni.

Mer information och anmälansförfarande finns på Umevatoriets hemsida.

Mer information om Umevatoriet:

www.umevatoriet.se

För mer information, kontakta gärna:

Marianne Eik, pedagog vid UmevatorietTelefon: 090-71 80 20
E-post: marianne.eik@umevatoriet.se