Publicerad: 2010-04-26

Uppmärksammad bok om panikångest

NYHET ”Jag är inte galen” heter en nyutkommen bok som handlar om panikångest och som fått stor uppmärksamhet den senaste tiden. Bokens medförfattare Per Carlbring är professor i klinisk psykologi och ”nyinflyttad” till Umeå universitet. I boken delar han med sig av erfarenheterna från sin forskning och tipsar om hur man kan hantera panikångest.

"Jag trodde på fullt allvar att jag hade blivit galen. Fullständigt knäpp. Det som hände den där dagen för nästan tjugo år sedan var så fruktansvärt att jag trodde att mitt liv var över."

Så beskriver journalisten och bokens huvudförfattare Anna Lithander sin reaktion i boken när hon plötsligt drabbades av panikångest. Ben som darrade, yrsel, tryck över bröstet, en känsla av att inte längre vara med i verkligheten. En skrämmande upplevelse. Att leva med panikångest och den ständiga rädslan för nya attacker inskränker livet.

Numera klassas panikångest som en folksjukdom. Över 200 000 svenskar lider av återkommande panikattacker. Per Carlbring som är en av Sveriges ledande experter på panikångest har i flera studier visat att KBT, kognitiv beteendeterapi, fungerar effektivt mot panikattacker. Enligt honom uppger i snitt nio av tio med panikångest att de fått hjälp av KB-terapi, där grundtanken är att exponera sig för det man fruktar mest. Men vad sker egentligen i kroppen vid en panikattack? Varför drabbas kvinnor oftare än män? Och är symtomen en reaktion på vårt sätt att leva idag?

- Det är viktigt att avdramatisera. Problemet med panikattacker är faktiskt både ofarligt och behandlingsbart. Man behöver inte skämmas för att ha blivit drabbad. Boken visar att det går att bli av med panikångest, säger Per Carlbring.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Per Carlbring är legitimerad psykolog och psykoterapeut och flyttade nyligen till Umeå från Linköpings universitet för att bli professor vid Institutionen för psykologi. I sin tidigare forskning har han bland annat tagit fram och undersökt effekten av internetbaserad behandling för en lång rad problem såsom ångest, depression men även parterapi och urininkontinens. Hans kanske mest framgångsrika projekt hittills handlar om internetbehandling av spelberoende. Han är dock noga med att poängtera att internetbehandling inte ska vara en ersättning för mer traditionell vård, utan ett komplement som passar många men inte alla.

- Den forskningsfråga jag kommer att ägna mig åt framöver handlar om att ta reda på vad behandlingsframgång är så att man kan matcha patienter till den mest optimala behandlingsformen, berättar Per Carlbring.

”Jag är inte galen: En bok om panikångest” är utgiven på Bokförlaget Bonnier Existens. Kontakta förlaget för recensionsexemplar.

Redaktör: Eva Stoianov