Publicerad: 2023-10-25 Uppdaterad: 2023-10-27, 09:41

Uppsats om mångfald och inkludering vann pris

NYHET Varje år delar Finansbranschens Centrala Jämställdhets- och Mångfaldskommitté ut ett uppsatsstipendium för att sprida kunskap om forskning och nytänkande inom jämställdhets- och mångfaldsområdet. I år utsågs två studenter från Umeå universitets Personalvetarprogram till mottagare av stipendiet.

Emma Rohdin och Elin Hoffman skrev sin kandidatuppsats i våras om inkluderande arbetsklimat och att med rätt förutsättningar kan alla klara av arbetet. Den kvalitativa studien framhävde att personer med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) möter sämre villkor i arbetslivet, med högre arbetslöshet och lägre sysselsättning. Studien underströk vikten av samhällelig inkludering, vilket reflekteras i FN:s mänskliga rättigheter om rätten till arbete.

Vidare lyfte studien vikten av rätt arbetsförutsättningar och undersökte hur företag anpassar arbetsmiljön för medarbetare med NPF. Åtta intervjuer genomfördes, och resultatet indikerar att rätt anpassningar är avgörande för arbetsmöjligheter för personer med NPF, och att hindren uppstår när omgivningen inte anpassar sig.

- Uppsatsämnet är viktigt för oss båda personligen, men vi har också upptäckt under studiens gång att det är ett ämne som berör och skapar engagemang. Därför är det extra roligt att få stipendiet, då det förhoppningsvis sprider kunskap och mer engagemang, berättar Emma och Elin.

Läs uppsatsen: "Varsågod att klättra upp i trädet - en kvalitativ studie om att med rätt förutsättningar kan alla klara av arbete"

Centrala Jämställdhets - och Mångfaldskommittén har motiverat sitt beslut enligt följande:

Uppsatsen visar en tydlig koppling mellan mångfald och inkludering som i många fall handlar just om anpassning och lyhördhet för allas tankar, känslor, utmaningar, drivkrafter och behov. Studien kan förhoppningsvis ge företag inspiration kring vilka anpassningar som kan göras, i syfte att företag kan bli mer upplysta i frågan. Respondenterna framhäver fördelarna med NPF-anställda, som lång anställningstid, bredare rekryteringsbas och tillförande av varierad kompetens och perspektiv, vilket berikar organisationens mångfald.

Genom att välja ”Varsågod att klättra upp i trädet - en kvalitativ studie om att med rätt förutsättningar kan alla klara av arbete” till årets uppsats vill Centrala Jämställdhets- och Mångfaldskommittén belysa att det är viktigare än någonsin att spegla samhället som ett företag verkar i, och där inkluderande arbetsklimat bidrar till att skapa en attraktiv bransch för alla - oavsett kön, könsidentitet eller uttryck, etnicitet, religion, sexuell läggning, funktionsvariation eller ålder.